Jak dlouho ještě nebudou součástí?

Fabiano Golgo

Setkání bývalých romských poslanců, které se uskutečnilo minulou neděli, by mohlo přinést impuls pro následující setkání romské komunity.

Jak příznačné, když hlavní tvář protiromského tažení je známý podvodník využívající mezer v systému, kterému se na zfalšovaná razítka podařilo cestovat po světě a provádět další podvody, Lukáš Kohout.

Je téměř zbytečné zmiňovat i známou protiromskou aktivistku a poslankyni Řápkovou, která si nevybaví ani adresu své alma mater. Téměř se samo nabízí ono známé české přísloví „zloděj křičí — chyťte zloděje!“

V případě Lukáše Kohouta mám informaci přímo z policejního zdroje, která říká, že je dokonce přímo iniciátorem poslední vlny přepadení na Šluknovsku. Bohužel je po několika letech zvyku, že sev médiích u zločinů a incidentů nikdy neuvádělo etnikum, Češi si navykli z podobných zločinů obviňovat Romy. Zároveň se pozoruhodně před několika dny objevila zpráva o Romovi, který zmlátil spolucestujícího v metru, který se zastával oběti přepadení třemi Romskými ženami.

V tomto případě se však zjevně nejednalo o české Romy, ale o Rumuny. Tuto skupinu už sleduji nějakou dobu a psal jsem o nich dvakrát. Byl jsem i na policejní stanici, konkrétně v Šafaříkově ulici oznámit, že se v prostorách vestibulu metra I. P. Pavlova pohybovala skupina Rumunů okrádající cestující. Příslušníci mě však odmítli s tvrzením, že s tím nemohou nic dělat, pokud je nechytí při činu a že při pouhém podezření nemohou tuto skupinu pronásledovat. Kdokoli se vyzná v kultuře českých Romů ví, že podobné okázalé okrádání jim není vlastní, neboť nejsou konfrontační, kladou spíš důraz na vychytralost.

×
Diskuse
October 12, 2011 v 16.36
Češi nemají žádné právo rozhodovat o tom, kdo je nebo není Čechem. O ničem takovém se ani nehlasuje, ani se národnost dnes už úředně neregistruje. Nikdo vás nemůže z národa ani vyobcovat, jako z církve nebo ze státního občanství. Když to vezmu důsledně, tak Čechem se nikdo ani nerodí. Je to věcí každého, zda se tak cítí. Není vůbec vyloučeno, aby byl člověk zároveň Romem i Čechem. Před válkou například existoval pojem "český Žid" pro člověka, který se hlásil jak k židovství (nejen tomu náboženskému), tak k české národnosti. Musím říct, že v některých věcech, co se týká češství, souhlasím s panem Kohákem, jak o tom píše v knize Domov a dálava, i když chápu, že mladé generaci to už asi nic neříká.
Mně osobně je jedno, zda mě někdo za Češku považuje nebo ne. Rozhodně se nehlásím k češství hokejovému, pivnímu a vepřo-knedlovému. A vůbec už ne k takovému, které je namířeno proti jiným národům.
Materiály, jako je třeba ta studie Kláry Samkové, jsou někde ke stažení?