Obama vybral na kampaň už 86 milionů, republikáni o řád méně
Petr JedličkaTýmu, jenž usiluje o znovuzvolení současného prezidenta USA, se podařilo v prvních měsících kampaně shromáždit více peněz, než si předsevzal. Republikánští donátoři naopak stále řeší, které z uchazečů podpořit jako nejnadějnější.
Současnému prezidentovi USA a týmu, jenž usiluje o jeho znovuzvolení, se podařilo za první tři měsíce kampaně vybrat 86 milionů dolarů (1,5 miliardy korun). Agenturám to v minulém týdnu oznámil manažer Obamovy kampaně Jim Messina.
Obamův tým si v dubnu 2010 předsevzal, že za první čtvrtletí shromáždí nejméně 60 milionů. Tento cíl ale splnil jen v jistém smyslu. Na vlastní účet Obamovy kampaně totiž přišlo na 47 milionů. Zbytek z celkových 86 milionů by zaslán na účet pro kampaně Demokratické strany, kam přispívají její obecní sympatizanti.
Messina je přesto dle vlastních slov spokojen. Na tematické tiskové konferenci zdůraznil, že většina letošních příspěvků Obamovi pochází opět od malých dárců: 98 procent donátorů prý zaslalo méně než 250 dolarů. Průměrný příspěvek přitom činil jen 69 dolarů.
Právě na shromažďování velkého počtu malých darů soustředil tým současného prezidenta kampaň už před minulými volbami: v letech 2007 a 2008. Tehdy se Obamovi podařilo za celou kampaň vybrat rekordních 745 milionů dolarů (12,6 miliardy korun).
Finance, z nichž je placena kampaň prezidentských kandidátů, se v USA vybírají tradičně šest (resp. necelých sedm) kvartálů. Někteří komentátoři zjara odhadovali, že náklady vítězných kandidátů tentokrát přesáhnou bilion dolarů. Nyní se odhaduje, že by kampaň před volbami v listopadu 2012 mohla být podobně drahá jako ta v roce 2008.