Teze o městě
Patrik EichlerPrávě před měsícem se v západopolské Poznani sešel první Kongres městských hnutí. Stovku účastníků z padesátky organizací nespojovaly politické názory. Sjednocovalo je přesvědčení, že z otázky města je třeba znovu učinit otázku politickou.
Kongres městských hnutí, který se poprvé uskutečnil právě před měsícem v západopolské Poznani, organizačně zajistilo sdružení „My, Poznaňští“. Sto zástupců z padesáti organizací a sdružení přijelo z různých měst, s různými zájmy i politickými postoji. Jak ve svém komentáři po skončení Kongresu napsala Joanna Erbel, sjednocovala je potřeba učinit z otázky města znovu otázku politickou.
„My, Poznaňští“ se na vlastním webu charakterizují jako platforma „sdružující skupiny obyvatel Poznaně, které spojuje touha podporovat druhý pilíř současné demokracie — demokracii občanskou“. Své práci sdružení rozumí coby „důležité složce společenské, demokratické kontroly vlády“. Podtitul webu sdružení „My, Poznaňští“ zní — „město není společnost s ručením omezením“. Obdobné naladění se dle všeho snažili organizátoři Kongresu přenést i na jeho účastníky.
Výsledkem dvoudenního jednání se stalo devět „Tezí o městě“. Ty pak účastníci Kongresu koncem měsíce symbolicky přibili na vrata radnic v Gdaňsku, Sopotech, Rumii, Poznani, Lodži, Varšavě a Vratislavi. Společná akce v různých městech je podle organizátorů znakem překonání dílčích zájmů jednotlivých měst.
Podle zmíněných devíti tezí:
1.Obyvatelé mají na město nepřevoditelný nárok.
2. Participativní rozpočet se rovná přípravě celého rozpočtu města jeho obyvateli. Není to jen procedura, je to široké společenské hnutí.
3. Záruka společenské spravedlnosti a boje proti chudobě a vyloučení je povinností městského společenství.
4. Obnova historických ploch udržuje identitu měst a je podmínkou jejich rozvoje. Nemůže se omezit na opravy, musí jít o práci zahrnující všechny motivy připravenou společně s obyvateli.
5. Dost chaosu! Kultura prostoru garantovaná právním řádem podpoří zvýšení kvality života ve městě.
6. Demokracie nejsou jen volby. Obyvatelé mají právo na skutečný o vzájemnou úctu se opírající podíl na rozhodování o městě.
7. Města i městské aglomerace musejí být řízeny ve shodě s principy trvale udržitelného rozvoje a boje proti procesu suburbanizace.
8. Rozmístění krajských institucí v různých městech napomáhá rozvoji celého kraje.
9. Polská města i aglomerace potřebují podporu v propojování dopravních systémů — kolejové, silniční, veřejné hromadné, cyklistické i pěší dopravy tak, aby dosáhly cílů Bílé knihy o dopravě a Lipské charty.
Pokud vím, tak podobné hnutí v České ani ve Slovenské republice neexistuje. Lidé spojení s polským Kongresem městských hnutí označují města za „motor novodobého rozvoje“, ve městech jsou podle nich přítomny hlavní předpoklady rozvoje kulturního i civilizačního. Není překvapení, že takto liberální a kosmopolitně otevřený popis úlohy měst ve společnosti formulují v Polsku lidé hlásící se k demokratické levici.
Lidia Makowska, Marcin Gerwin: O Tezach o Mieście i demokracji w działaniu, 6. července 2011
Na Filipínách prosazují participativní rozpočet už na úrovni kongresu. Ale než se dostaneme na jejich úroveň, to bude trvat.
No ale uvidíme, jak se k tomu postaví polské politické strany. Bylo by fajn, kdyby Patrik mohl sledovat vývoj. Bohužel v naší situaci se ničeho pozitivního v brzké době asi dočkat nemůžeme. Mládek z ČSSD to nazývá noční můrou...
Všiml jsem si na stránkách my-poznaniacy.org odkazu na přeložený článek A. Gorze Ideologia samochodu ("L’ideologie sociale de la bagnole". In: Le Sauvage, septembre-octobre 1973.
Český překlad (pravda, korektura by mu neuškodila) jsem objevil na stránkách ČSAF, dávám sem tedy odkaz:
http://tinyurl.com/gorz-bagnole