Tázání po alternativě I - Politická skutečnost
Zdeněk VyšohlídCo je kapitalismus, kde má hranice? Co je zdraví nebo ne-zdraví společnosti, její patologický stav? A co vůbec může být tím, po čem se lze smysluplně tázat, to oč stojí usilovat, pro co stojí za to žít?
I
Politický jazyk bývá terminologicky invenční a zároveň umíněný. Invencí, přínosem nemusí být vždy myšlenky, ale právě jen nová, neokoukaná terminologie. Nová slova získávají sílu i přesvědčivost. Veřejná rozprava podléhá módě, ba módní střih je od ní vyžadován; nepozorovaně se tak prosazuje atmosféra nevěcnosti, kýče.
Kritická reflexe „současných sociálních patologií“ (Martin Škabraha) mluví o levicové alternativě. Jiní řeči o alternativě odmítají, neboť za jedinou alternativu považují svůj recept vzdát se všeho starého a metafyzického.
Za mého mládí se mluvilo o budování socialismu nebo nastolení komunismu — dnes o „odstranění kapitalismu“.
Tenkrát mělo „myšlení“ vytčenou maršrutu, směr i cíl pochodu, a také povinnost nést s sebou systém, resp. schéma, jímž se má na každém kroku řídit. Toto schéma je třeba neustále připomínat a osvětlovat, jeho ideje vykládat a být tak ideo-logií, ctihodnou a nepřekročitelnou.
Také dnes se o maršrutě často nepochybuje. Takový je úzus: ctít směr. Jak nalevo, tak napravo. Ba i volání po radikálně Jiném musí stát se obvyklým a navyklým. Jen tak získá na síle hlas volající: Pryč odsud. Ven ze stávajících okovů směrem k nové Alternativě.
Je to volání po něčem novém, zgruntu novém. Tím víc potěší, že se ještě dokážeme tázat a zpochybňovat navyklý úzus a zaběhaná ideologická schémata myšlení a být tak nad nimi a za nimi: „Je nejasné,“ tvrdí Škabraha, „co to znamená říkat, že hlavní příčinou sociálních patologií je kapitalismus.“
Co je kapitalismus, kde má hranice? Co je zdraví, resp. ne-zdraví společnosti, její patologický stav? A co vůbec může být tím, po čem se lze smysluplně tázat, resp. oním „něčím“, oč stojí za to usilovat, ba pro co stojí za to žít. Co je ono NĚCO, o němž uvažuji a vypovídám, jehož zdraví oslavuji, nebo zpochybňuji a na jeho patologii žehrám?
A jak myslet alternativu či systém jako celek?
II
Když alternativu, tak pořádnou! „Totální alternativě“ jde o to vyrvat systém jako celek z jeho základů, odetnout od kořenů a „potom budovat nějaký jiný systém, postavený na jiných principech“. (Škabraha) Z divadelních jevišť známe čapkovské řešení, víme, jak dopadl Adam Stvořitel. A to měl k dispozici kanón Negace a hlínu Stvoření — což my nemáme! Ale máme čapkovskou zkušenost, že i v novém světě člověk chce zachovat něco z toho starého, tak jako Adam Stvořitel; zachoval touhu mít družku, stvořil družku i přítele, a tak bezděčně přivedl na svět nevěru, zradu a zklamání.
Systém jako celek nelze myslet jako NĚCO daného, nám předloženého, co nazíráme, jek je-už-vyhotovené. Už je to hotové, zhotovené: daná hotovost, např. mechanismus soukolí a pák. Nazírat takto společenský a politický život (jeho systém, schéma, resp. alternativu) nejde. Přesto tak mnozí činí a chápou společenský a politický život, jako by byl „předmětem (moderní) přírodovědy“, něčím daným a „jsoucím o sobě“. (Leo Strauss)
Člověk je obdařen silou být v systému (rodit se do poměrů a zároveň poměry utvářet, KK) — a při tom MÍT na mysli či „před očima“ jiný systém. Je obdařen silou k celistvosti, ucelování, které zároveň připouští, že je otevřen novému. Je to jiná celistvost než celost a hotovost daného mechanismu nebo i jiného konstruktu. I lidské společenství má tuto potenci. Projevuje ji jako dějinný subjekt.
Toto činné bytí člověk nazývá K. Kosík praxí. Má zvláštní povahu: vyznačuje se tím, že (1) rozumí sobě a světu jako koneckonců jednotné, byť až nepřehledně složité stavbě. To, co je, každé „něco“ je něčím konkrétním. Jsoucno je konkrétní. - A za druhé se vyznačuje tím, že (2) si nějak rozumí a chce si rozumět ještě lépe. Rozumí si z obrazu a je bytím v obraze. Tak to vidí i Písmo svaté (člověk byl stvořen, aby byl svému Stvořiteli obrazem), i moderní filosofie.
Řeči o obrazu nebo o poznání jako zobrazení nebo zrcadlení a vědomí jako zrcadle vedou Wittgenstein i Rorty nebo Hegel, Lenin mluví dokonce o fotografování. O obraze mluví také soudobá „filosofie orientace“. Podle té „vazba na obrazy a příklady patří k myšlení“ a kdo chce „být v obraze“, chce se orientovat ve světě. Orientace předchází rozpravě, diskursu: nejprve se musím ve světě orientovat, abych mohl mít, co k tomu říct.
Jak se nacházíme v obraze, tak „se máme“.
Dokonce sám pojem „orientace“, vysvětluje Josef Simon, je obraz. „Také řeči o ´schématu´ zůstávají obrazem,“ přičemž platí, že „co se nám samým ukazuje být ´lepším´ obrazem, pořád ještě je náš obraz a nikoli ´čisté´, obecně orientované myšlení“.
Josef Simon navazuje na Kanta a zvláště Hegela, když pak „obraz ´obrazu´ nahrazuje pojmem znaku“. Pojem znaku je příhodný, ať už obrazu rozumíme, nebo „nerozumíme (nebo rozumíme nedostatečně), takže se to snažíme nahradit jinými znaky, kterým my rozumíme lépe“. Tak tvoříme sociální a politickou skutečnost, jsouce její „součástí“, jak jí rozumíme a jak se v ní nalézáme: v ní mluvíme, myslíme a jednáme; tato skutečnost je tématem filosofie rozumění, resp. znaku, jak se uplatňuje v praxi, tzn. v reálném bytí pozemšťana. G. Abel zdůrazňuje, že interpretace předchází diskursu nebo argumentaci v intersubjektivním prostředí (ve společenství lidí), že tedy „primární“ je „lidská životní praxe“, která je tou úrovní, „za níž nelze jít“.
III
„Orientujeme se ve znacích,“ říká Simon. Samo prostředí, v němž žijeme a v němž si rozumíme, jsoucno je tímto pohybem znamenání: „Orientujeme se ve znacích, které sami máme ´v paměti´, jejichž ´význam´ se ale ustavuje teprve každým jejich užitím pokaždé znovu, nově. Toto užití je Kosíkem hledaný úběžník smyslu, pravdy a relevantní předmětnosti. Toto dění je živlem toho, čemu říkáme politická skutečnost či — nostalgicky - „život obce“.
Znaky nebo obrazy, které v sobě uchováváme nevědomky jako v „úschovně noci“, nám otevírají perspektivu nekonečného bohatství, Otevřena: „Člověk je touto nocí, tímto prázdným NIC, které obsahuje ve své jednoduchosti vše, bohatství nekonečně mnoha představ, obrazů.“ Takto je člověk včleněn do širších společenských a politických souvislostí; co a kdo v nich je, je konkrétní, tedy právě v těchto souvislostech.
Tak už to ve světě chodí: realita se děje jako znak, alespoň pokud o ní chceme vědět a mluvit nebo s ní něco dělat. Realita je významná. V politice i ve vědě.
K realitě patří také reálné projevy politiků i to, co na nás občany chrlí média. V těchtzo bažinách vítězí hulvátské okřikování a chytání za slovo a vůbec manýry pokleslé – což je neetické a nedemokratické. (O tom bude pokračování článku.) To je ten horší případ: nikoli adaptace prostředí, jeho kultivace, ale deformace prostředí, jemuž „se musí adaptovat lidé“, musí mu obětovat svou důstojnost, vlastně i svobodu a tvůrčí síly.
K Vašemu „trochu méně učeně“: uvádím některé „nápady soudobé filosofie“ ne proto, aby to bylo komplikované, ale proto, abych ukázal reálnou politiku dnešního Česka prizmatem tzv. „filosofie interpretace“, aby se v jejím světle ukázalo, jak ničí to prostředí, v němž jedině se může dařit konstruktivnímu, nikoli destruktivnímu bytí člověka: které je pro „zdraví praxe“ nezbytné.
Ale co myslíte tím novým konkrétnem? Ten duchem vytvořený odraz? Nebo skutečnost, že kontakt při poznávání už zároveň mění poznávaný objekt, takže už ani ta objektivní realita není tatáž? Ale co ta vědomě řízená nová realita?Myslíte to, že poznání orientuje přetvářející praxi? Nic jiného mne nenapadá. Pak by dávala smysl i Vaše teze o nově vznikající realitě, která nenese stopy vůli lidí – to by byla ta nepřetvářená realita, ve které probíhá nějaký samovolný vývoj – třeba sopečná činnost? Obě změny by snad tedy byly alternativami a platilo by i to, že v cílevědomě vytvářené realitě se musí přizpůsobit prostředí – ta původní objektivní realita a v té druhé, samovolné změně,se musí přizpůsobit lidé. \Ale lidé se musí přizpůsobovat vždy, i když cílevědomě přetvářejí realitu, ne?
Mám z Vašich formulací (doufám nesprávný) pocit, že pro Vás ta realita není prvotní ve vztahu k tomu poznání, přesněji není na něm nezávislá, že pro Vás duchovní konkrétno a konkrétno je totéž ( i když je fakt, že to taky je konkrétno, ale jiného řádu).
Tak mne vyveďte z omylu.
1. Respektování je proces, pohyb, který má etickou povahu: děje se v něm uznání druhého a druhých – ctím či uznávám je a snažím se jim porozumět, i když se se mnou neshodují.
2. Pravda se ukazuje či děje, když věta zobrazující „stav věcí“ odpovídá svou formou struktuře stavu věcí, tj. když věta jako subjektivní výtvor, který může být i mylný, falešný a nepravdivý, představuje stav věcí (přináší představu stavu věcí), jak skutečně jsou ( = Was der Fall ist).
Představa stavu věcí odpovídá faktům, skutečným událostem, tzn. „přžedstavenému stavu věcí odpovídá ´Tatsache´“, říká J. Simon. Protože se to odehrává v interakci, v soužití lidí a v utváření jejich pospolného spolu-rozumění, má toto dění etický rozměr – úmyslně neříkám, že má také rozměr poitický. Protože politická dimenze není jen „něčím přidaným“, není žádným „a také“, není přikreslenou ozdobou, nýbrž skutečné spolu-rozumění je podstatným děním obce a pospolitosti, polis a politiky. Proto je naše dnešní česká arogance moci a ignorování slušného dialogu děním proti- a ne-lidským, proti-soužití a proti-prosperitě společnosti zaměřeným.
To ale (v kontextu Kosíkovy teze „Jsoucno je konkrétní“) přinese až druhá část (Občan a politika), tedy pokračování tohoto článku, pokud ji DR zveřejní.
Obávám se ale, že filosofování unavuje; provokuje a ruší v každé společnosti, jak říkal už Ortega. Nerad bych unavoval, i když nemohu neprovokovat.
Politika je záležitost třídní společnosti. Je to ta stránka vztahu mezi třídami, ve které se třídy dohadují o zaměření společenské správy – tedy není totožná s touto správou, s organizací – je jejím jistým obalem. Neexistuje nějaká abstraktní „politika“. Je to politika určité třídy. Respektování politiky – tedy zřejmě myslíte jakési vnitřní ztotožnění se občanů s politikou určité třídy – to je složitá záležitost. Vždy je dána ekonomikou a případnými vlastnickými rozpory, což nevylučuje, že existují i období, kdy se vládnoucí třídě daří zvládat při prosazování svého egoistického zájmu i určité širší celospolečenské funkce, vnést do vědomí lidí, i těch ovládaných, že vyjadřuje i jejich zájmy a dosáhnout určitého respektu. U reakčních tříd, jejichž vlastnictví vyčerpalo své možnosti stimulace ekonomiky, bere tento respekt za své, zvláště když příslušná politika není schopna zabezpečovat ty širší civilizační funkce a je to stále zřejmější i ve vědomí lidí – viz naše slavná vláda a reformy. Tedy víra, respekt většího množství občanů k politice je jistě určitým signálem o politice příslušné třídy, ale vůbec nemusí znamenat, že politika vládnoucí třídy je dobrá, že vyjadřuje dejme tomu mé zájmy jako neprivilegovaného a že dělám dobře, když tyto pocity mám a takto jednám. Otázka etiky v politice je problém – každý třída má svou morálku a u vládnoucí třídy zase jde o míru vnesení morálky této třídy i tam, kde vlastně nemá co dělat. Samozřejmě - morálka třídy musí zhruba odpovídat její politice – Nečasové jsou opravdu upřímně morálně rozhořčeni, že někdo nerespektuje legitimitu voleb a plete se jim do reforem, což my dole vidíme jinak.
Takže o co jde v dnešní krizi? Nikoli o nějaké obecné vyčerpávání se role politiky, ztrátu morálky apod., ale o krizi buržoasní politiky, politické manipulace společnosti buržoasií, o rozpor mezi potřebami společenské organizace a úzkým politickým rámcem, který na ní narazila buržoasie, aby si zajistila vlastnické zájmy, o rozpor buržoasní morálky s morálkou neprivilegovaných vrstev, která se v průběhu dějin stala víc a víc vyjadřovatelem všelidských morálních hodnot.
S Vaším pojetím pravdy vcelku souhlasím. Pravdivá politika odráží objektivní zákony, prosazuje směr pokroku, je více a více v souladu s potřebami celospolečenské organizace zabezpečující potřeby většiny společnosti – skutečně pravdivá politika vyjadřující zájmy celé společnosti už není politikou, odumírá a mění se ve všelidovou samosprávu (což probíhá na bazi překonávání rozdílů ve vlastnictví a společenské dělbě práce).
Doufám, že jsem marxistickou představu o vztahu základny nadstavby nevyložil tak, aby mi bylo předhozeno jednosměrné deterministické pojetí, ale že jsem vyložil marxistický metodologický přístup k politice jako významné a relativně autonomní sféře konkrétní reality. Pokud to bylo pro někoho banální, omlouvám se.