Petici za zachování samostné opery podepsalo 15 tisíc lidí

Vratislav Dostál

Zaměstnanci Státní opery Praha odmítají záměr sloučit operu s ND. Petici za zachování samostatností opery předají v pondělí na úřad vlády. Ministerstvo kultury o sloučení uvažuje především s ohledem na údajně účelné vynakládání finančních prostředků.

Zaměstnanci Státní opery Praha, zastoupení odborovými organizacemi, důrazně odmítají záměr ministerstva kultury sloučit Státní operu Praha s Národním divadlem, a realizovat tak návrat pražské operní a baletní scény do doby komunistického režimu, kdy tehdejší Smetanovo divadlo bylo součástí Národního divadla.

Proto v pondělí předají na úřad vlády Petici za zachování samostatnosti Státní opery Praha, tj. obou souborů, operního a baletního. Dokument k  2. červnu podepsalo více než 15 000 lidí.

Rovněž podle divadelního kritika a publicisty Vladimíra Justa je současná situace návratem hluboko do minulosti. „Naposledy takto s ND slučoval Státní operu - tehdy Velkou operu Divadla 5.května (A.Radok, V.Kašlík aj.) - zlopověstný ministr Zdeněk Nejedlý (1948). Doufám, že současný ministr se nebude chtít stát jeho nástupcem,“ uvedl pro Deník Referendum Just.

Už tehdy to podle něj bylo chápáno jako svévolný mocenský zásah do citlivé oblasti, a další vývoj ukázal, že pro zdravě pluralitní, vzájemně si konkurující umělecké prostředí v Praze to byl zásah smrtící, z něhož se pražský operní život nevzpamatoval až do konce osmdesátých let

Zaměstnanci považují také současné vedení Státní opery Praha za naprosto nepřijatelný protektorát ředitele Národního divadla v Praze Ondřeje Černého. „Černý a jeho tým záměrně vede Státní operu Praha k provozním a ekonomickým problémům. Navíc personální složení jeho týmu je jasným důkazem, že obě divadla jsou již de facto sloučena,“ uvedli v tiskovém prohlášení.

Podle nich o tom svědčí například záměr vytvořit projekt na společné výrobní dílny, sklady a zkušební prostory pro SOP i ND. Naprostá nekoncepčnost v této otázce je deklarována mimo jiné původními záměry investičního oddělení ND postavit tento areál u Mělníka a zajišťovat dopravu dekorací po Vltavě.

Jen cesta lodí by podle zaměstnanců zabrala přibližně 12 hodin, což je z provozního hlediska naprosto nereálné. „Pokud kvůli tomuto nápadu začali v ND s velmi nákladnou úpravou tunelů spojujících Vltavu s historickou budovou, pak se ptáme, není to vyhozená investice?,“ dodali

Zaměstnanci Státní opery Praha tak potvrzují slova bývalého ředitele opery Radima Dolanského, kterého ministr kultury Jiří Besser z TOP 09 odvolal v březnu z funkce. Dolanský chtěl přitom zachovat samostatnou existenci opery.

Ministerstvo ale vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor, který má Státní opera i Národní divadlo. Podle Dolanského se možným spojením scén nedosáhne ani vyšší kvality, ani větší efektivity. „Myslím, že tato cesta není správná," uvedl bývalý ředitel a zdůraznil, že Státní opera Praha si samostatnost zaslouží.

„Jde především o účelné vynakládání finančních prostředků,“ vysvětlil ministr kultury Besser hlavní důvod chystané reformy obou scén. Jejich dosavadní financování označil za složité, nesystematické a netransparentní.

Opera je ale podle Dolanského výjimečná soběstačností, která dosahuje 45 procent. Když ministerstvo kultury uhradí platy, scéna si na provoz umí vydělat. Dolanského koncepce je i podle Petra Pergla z orchestru Státní opera Praha jediná, která může vést ke zvýšení kvality.

Ministerská představa podle Pergla k lepšímu souboru nepovede. Sepsaná petice je podle něj krom jiného zamýšlena jako stanovisko na podporu právě Dolanského. Za Dolanského koncepci se prý postavili i poslanci podvýboru pro kulturu ze čtyř z pěti sněmovních stran.