Národní divadlo a Státní opera se fakticky sloučily

ČTK

Bývalý ředitel opery Radim Dolanský, kterého ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) odvolal z funkce ve čtvrtek, tvrdí, že pověřením ředitele Národního divadla Ondřeje Černého řízením Státní opery Praha se obě scény fakticky sloučily.

Pověřením ředitele Národního divadla Ondřeje Černého řízením Státní opery Praha se obě scény fakticky sloučily. Tvrdí to bývalý ředitel opery Radim Dolanský, kterého ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) odvolal z funkce ve čtvrtek. Dolanský má obavy hlavně o balet. Zaměstnanci chystají petici, tvrdší protesty zatím neplánují, zaznělo na dnešní tiskové konferenci, kterou zorganizoval poslanec ČSSD Jiří Paroubek.

Dolanský chtěl zachovat samostatnou existenci opery. Ministerstvo ale vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor, který má Státní opera i Národní divadlo. Podle Dolanského se možným spojením scén nedosáhne ani vyšší kvality, ani větší efektivity. „Myslím, že tato cesta není správná," uvedl bývalý ředitel a zdůraznil, že Státní opera Praha si samostatnost zaslouží.

Opera je podle Dolanského výjimečná soběstačností, která dosahuje 45 procent. Když ministerstvo kultury uhradí platy, scéna si na provoz umí vydělat. Finanční podporu navíc slíbilo od příštího roku město Praha, dodal.

Dolanského koncepce je podle Petra Pergla z orchestru Státní opera Praha jediná, která může vést ke zvýšení kvality. Ministerská představa podle něho k lepšímu souboru nepovede. Zaměstnanci chtějí sepsat petici a prezentovat ji divákům při představení jako stanovisko na podporu Dolanského. Případné přerušení účinkování podle Pergla nyní nehrozí. „Nechceme poškozovat diváka jen kvůli tomu, že máme problémy s ministerstvem," zdůraznil.

Za Dolanského koncepci se prý postavili i poslanci podvýboru pro kulturu ze čtyř z pěti sněmovních stran. Za samostatnost Národního divadla a Státní opery je i Paroubek, podle kterého Praha potřebuje nejméně dva baletní a dva operní soubory, jinak se z ní stane provinční město.