Reforma vysokých škol? Ne, jen zabetonování současného stavu

Jan Chromý

Diskuse o reformě vysokých škol se konečně pomalu rozbíhá, klouže však stále po povrchu. Pozornosti tak uniká, že v některých aspektech nedojde k pozitivní reformě, ale k udržení současného stavu, u něhož si i sami autoři reformy uvědomují, že je špatný.

Asi před měsícem jsem se v článku pro Deník Referendum zabýval připravovanou reformou vysokých škol, respektive návrhem věcného záměru zákona o VŠ. Upozornil jsem na několik závažných problémů, které tento návrh přináší. Na omezené ploše nebylo možné probrat každý z těchto problémů do větší hloubky — nebylo to ostatně ani mým cílem. Můj článek měl pouze přispět k tomu, aby se o návrhu zákona začalo veřejně diskutovat.

Uběhl měsíc a o zákonu se přece jenom mluvit začalo. Bylo možné přečíst si o tom v Právu, v Lidových novinách, ale i jinde. Svá stanoviska k návrhu zákona předložilo několik akademických institucí (lze si je souborně přečíst na webu provzdelanost.cz). Pořádají se dokonce i veřejné diskuse. I když je problematika vysokých škol v České republice obecně považována (soudě podle prostoru věnovaného jí v médiích) za zcela okrajovou, zdá se, že současná situace pozornost upoutává.

×
Diskuse
SH
May 13, 2011 v 9.14
Jsem asi málo chápavý.
Uznávám, že současné VŠ nejsou tím, čím bývaly. Velice bych si přál, aby se jejich prestiž obnovila. A v prvé řadě význam titulu profesor. A začal bych v prvé řadě tím, že se na středních školách vyučujícím zruší název jejich povolání označovaný dosud slovem profesor. Jenže co s těmi na VŠ? To chcete, aby všichni obhajovali nějakým způsobem své tituly? Nebo co vlastně navrhujete? A kdo by určoval počet oněch funkčních míst na jednotlivých katedrách, státní úřady?