Evropa 2050: přibude dopravy, ubude emisí
Dušan RadovanovičStrategie dopravy do roku 2050 počítá s dalším nárůstem dopravy. Podle Evropské komise je její rozvoj zásadní kvůli evropské konkurenceschopnosti. Počítá se však se zásadním přechodem ze silnice na železnici i s úbytkem emisí.
Evropská komise v pátek přijala strategii Doprava 2050, jež má podpořit takový dopravní systém, který zvýší mobilitu, konkurenceschopnost, ale také sníží emise uhlíku v dopravě o šedesát procent.
K dosažení tohoto cíle bude podle komise třeba transformovat současný dopravní systém. Do roku 2050 by tak měla z měst zcela zmizet vozidla s konvenčním palivem. O čtyřicet procent by se měly snížit emise z lodní dopravy a o stejných čtyřicet procent se zvýší podíl udržitelných nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě.
Polovinu cest na střední vzdálenosti pak má zajišťovat železniční a lodní doprava na úkor silnic a dálnic. Celkově by se tak emise z dopravy měly snížit o slíbených šedesát procent. Redukovat dopravu však komise nijak nehodlá, podle ní by pak nebyla Evropa dostatečně konkurenceschopná.
„Konkurenceschopné dopravní systémy mají klíčový význam pro to, aby Evropa obstála v celosvětové hospodářské soutěži, pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a pro každodenní zabezpečení kvality života lidí. Omezení mobility nepřichází v úvahu; řešením však není ani pokračovat v dosavadním přístupu. Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu,“ řekl místopředseda Evropské komise Siim Kallas.
Itinerář Doprava 2050 pak podrobněji stanoví různorodé cíle, které je třeba naplnit. Jedná se především o omezení přebujelé silniční dopravy. Do roku 2030 by se na železnice či vodu mělo přesunout třicet procent nákladní silniční dopravy, o dvacet let později by to pak měla být plná polovina.
Letiště a námořní přístavy by se měly propojit se železniční sítí, pokud možno vysokorychlostní. Rok 2030 je zase mezníkem, v němž by již měla plně fungovat síť dopravních koridorů se zařízeními pro efektivní přesun z jednoho druhu dopravy na druhý, tzv. síť TEN-T.
V případě městské dopravy preferuje itinerář příklon k ekologičtějším prostředkům a palivům. Unie by rovněž chtěla zásadním způsobem snížit počet smrtelných silničních nehod na úroveň blízkou nule. Evropa by měla stát v čele v oblasti bezpečnosti a ochrany letecké, železniční i námořní dopravy.