V automobilce Hyundai se nemohou shodnout na růstu platů

ČTK

V nošovické automobilce Hyundai se vedení firmy s odbory nemůže stále dohodnout na růstu platů. Odbory proto nevylučují možnost přizvání takzvaného zprostředkovatele, který by měl oběma stranám pomoci dohodu najít.

V nošovické automobilce Hyundai se vedení firmy s odbory nemůže stále dohodnout na růstu platů. Tento týden se mají představitelé obou stran setkat dvakrát. Nejspornějšími body kolektivního vyjednávání jsou podle odborářů mzdy a bonusy i strhávání členských příspěvků pro odbory.

Odbory proto nevylučují možnost přizvání takzvaného zprostředkovatele, který by měl oběma stranám pomoci najít dohodu. Vyplývá to z informací na webových stránkách odborové organizace ZO OS KOVO Hyundai Czech.

Obě strany se po vzájemné domluvě odmítají do ukončení vyjednání veřejně vyjadřovat. Již dříve šéf odborů KOVO Hyundai Czech Radek Kuchař pro ČTK uvedl, že by byli spokojeni se stejným nárůstem platů jako loni, tedy se sedmiprocentním zvýšením mezd.

Jednání ale zkomplikovalo založení druhé odborové organizace v automobilce, která požadovala vyšší navýšení platů. Podle posledních informací však obě odborové organizace začaly vyjednávat s vedením společně.

Někteří zaměstnanci automobilky na webových diskusích uvedli, že vedení firmy nabízí pouze dvouapůlprocentní zvýšení mezd, s čímž zásadně nesouhlasí. Dokonce se ozývají hlasy ke stávce.

„Za obě odborové organizace budeme chtít stanovit datum, do kterého se pokusíme jednat. Po tomto datu bychom v případě neshody již požádali o pomoc zprostředkovatele," uvedli zástupci odborů na svých webových stránkách.

V další tuzemské automobilce Škoda Auto se odboráři s vedením firmy dohodli a podepsali kolektivní smlouvu minulý týden. Zaměstnancům se od dubna zvýší tarifní mzdy i osobní ohodnocení o čtyři procenta. Průměrný dělnický plat loni činil ve Škodě 28 200 korun.

V automobilce Hyundai se chtějí platům ve Škodovce přiblížit. Loni se zvýšila v Hyundai průměrná dělnická mzda zhruba na 21 300 Kč. Podle finančních výsledků mateřské společnosti vytvořila minulý rok zisk 109,6 milionu dolarů, tedy zhruba 1,9 miliardy korun.

Je to první rok, kdy český závod jihokorejské společnosti po rozjezdu výroby v roce 2008 skončil v kladných číslech.