Odbory ve Škodě Auto kvůli kolektivní smlouvě asi zastaví výrobu

ČTK

Odboráři v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto chtějí přistoupit k nátlakovým akcím, aby se změnil přístup firmy k vyjednávání o nové kolektivní smlouvě, na které se zatím obě strany nedohodly.

Odboráři v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto uvažují nad tím, že nepodepíší dohodu o zavedení nového modelu provozu s více směnami, což by zastavilo některá místa výroby a ovlivnilo chod celého podniku.

Byl by to zákonný postup, nebyla by to stávka, řekl šéf odborářů Jaroslav Povšík ve čtvrtečním vydání týdeníku Škodovácký odborář. Odbory rovněž odmítají návrh na růst tarifů o 2,5 procenta, který považují za nízký.

Odboráři uvedli, že zřejmě nepodepíší dohodu o směnných modelech, což by zastavilo například výrobu v lisovně a ovlivnilo by to chod celého podniku. „Odmítáme osmnácti a sedmnácti směnný model, firma však další přidání do tarifu podmiňuje právě přistoupením na směnné modely," uvedl Povšík.

Chtějí proto automobilce předložit vlastní návrh směn, který by zajistil výrobu v požadované kapacitě a plánování. „Musíme najít jiný způsob, jak vozy vyrobit, jinak by to samozřejmě udělala jiná lokalita," dodal Povšík.

Kvůli zvýšení tarifu platu se minulý týden podle odborářů mimořádně sešla podniková rada, která stanovila odborářský požadavek na růst tarifu. Odboráři jeho hodnotu kvůli pokračujícím vyjednáváním nechtějí zveřejnit. Firemní návrh růstu o 2,5 procenta však odmítají, jelikož se podle nich jedná o nabídku těsně nad hranicí firemní prognózy inflace pro letošní rok.

„U vyjednávacího stolu se dokážeme dostat jen k určité hranici. Firma přitom nemá vůli zvýšit hodnotu tarifu, hovoří o zvýšení v řádech desetin procenta," doplnil Povšík.

Pozitivněji se naopak podle odborářů vyvíjí jednání o příplatcích a některých bonusech. Firma podle odborářů zatím přistoupila na zvýšení příplatku za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách.

Strany se rovněž shodly na zvýšení příspěvku na penzijní připojištění. Diskuse se naopak ještě vedou nad výší variabilního bonusu. Odboráři zároveň v týdeníku upozornili, že přistoupí na dohodu jen jako celek a dohoda v otázce příplatků jim nestačí.

Současná smlouva mezi odbory a vedením společnosti platí do konce března. V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce Škoda Auto pracovalo k letošnímu 1. lednu 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců ve Škodovce přitom byla loni podle odborářů 32 000 korun, průměrný dělnický plat pak činil 28 200 korun.

V roce 2010 se podle odborářů procentuálně zvýšily mzdy v nižších tarifních třídách, což prý bylo dáno například výplatou mimořádných jednorázových plateb.