Nedořešené církevní restituce komplikují obcím život
ČTKNa základě blokačního paragrafu v zákoně o půdě z roku 1991 nelze majetek, jehož původním vlastníkem byly církve, náboženské řády a kongregace, převádět do vlastnictví jiným osobám. Na vyřešení provizorního stavu se stále čeká.
Nedořešené církevní restituce komplikují i více než dvě desetiletí po pádu komunismu rozvoj mnoha českých obcí. S blokovanými pozemky nemohou nakládat a přicházejí o příjmy z jejich možného prodeje. Situace trápí i římskokatolickou církev. Pražský arcibiskup a předseda České biskupské konference Dominik Duka několikrát zdůraznil, že církev je připravena podílet se na řešení situace s cílem nalézt spravedlivé a oboustranně výhodné řešení.
Stát dosud nedokázal ve věci majetkoprávního vyrovnání s církvemi nalézt shodu napříč politickým spektrem. Nečinnost politiků kritizoval loni v červenci ústavní soud, označil ji za protiústavní. Soud uvedl, že zákonodárci neschválením církevních restitucí ani 19 let poté, co tento záměr deklarovali v zákoně, porušili princip právní jistoty a důvěry v právo.
Sama římskokatolická církev ve své sociální nauce opakuje, že soukromé vlastnictví výrobních prostředků není absolutním právem a je vyvyžováno sociální funkcí majetku. Proto se nemůže divit, že i demokratické státy omezovaly nebo omezují církvím volnost nakládání majetkem. Domnívám se majetek zablokovaný s odvoláním na komunistické zásahy proti církvím je možno odblokovat i bez vládních opatření cestou práva. A myslím, že demokratický souhlas občanů, resp. jejich volených zástupců je oprávněn stanovit práva různých subjektů k majetku.
Mám zkušenost, že církev zbavená atributů vnější moci a vlivu je věrnější tomu, co je pro ni podstatné.