Vzhůru k lepším zítřkům

Markéta Hrbková

NERV v posledních dnech doporučil, aby učitelům k výkonu jejich povolání stačily zjednodušené kurzy namísto nákladné a složité vysoké školy. Na to, aby pod přímým diktátem ideologů vychovali cvičené opičky, které budou umět vyplnit špatný test, to stačí bohatě.

V posledních týdnech CERMAT odtajnil ukázky maturitních testů z dějepisu a učitelům ustrnuly líce pod zježenými vlasy. „To snad ne…“ dalo se zahlédnout v diskusních poznámkách k tématu. Tentokrát se podařilo nezakrytě rozmáznout to, co v předchozích verzích maturitních testů bylo také přítomno, ale v míře ukecatelné.

V testech z českého jazyka bylo nalezeno několik dotazů, v nichž byly reálně možné dvě i více odpovědi, ale pouze jedna z nich byla správná; což výsledek zkoušky dospělosti hbitě mění v osudovou náhodu. V maturitě z češtiny se podobné věci objevovaly jen v podobě např. možných titulků k úryvkům nebo případu, v němž jediná cesta ke „správné“ odpovědi vedla přes jednoznačné rozlišení mezi „nezávazným doporučením“, „zdvořilou výzvou“ a „důležitým upozorněním“ (nad větou „Žádáme cestující, aby se za jízdy přidržovali.“). V testu z dějepisu byl tento princip doveden k dokonalosti, kdy ze dvou velmi blízkých dat (dva roky) mají studenti rozhodovat podle dobové módy z obrazu a správným výsledkem je méně pravděpodobná verze, vzdálenější vzniku obrazu.

×
Diskuse
JM
March 11, 2011 v 21.13
"Na to, aby pod přímým diktátem ideologů vychovali opičky správně odškrtávající navrčené nesmysly, jaké nám předvedly zatím všechny maturitní testy CERMATu, to stačí bohatě."

Ta ideologizace je však liberálně levicová (viz ty multikulturní výchovy atd.), nikoliv "ultrakonzervativní", jak autorka, abych použil její slova, z neuvěřitelné flákárny či nenápadným vědomým posouváním snaží sdělit. Ostatně v tom není ČR sama, stačí se podívat na někdejší reakce mediálních ideologů na snahy o zavedení vlastenecké výchovy v Polsku.