Polsko si nechá postavit dálnici od Číňanů

ČTK, Petr Jedlička

Dle informací deníku Rzeczpospolita by mělo konsorcium v čele s China Overseas Engineering Group zajistit výstavbu asi padesáti kilometrů dálnic. Číňané údajně nabídli cenu, jíž polské firmy nemohly konkurovat.

Pět stovek dělníků z Číny se podle listu Rzeczpospolita v dubnu objeví v Polsku na stavbě dálnice A2 mezi Lodží a Varšavou. Konsorcium v čele s čínskou firmou China Overseas Engineering Group staví dva dálniční úseky v celkové délce asi padesát kilometrů.

Rozhodnutí přivézt do Polska čínské dělníky podle nejmenovaného zdroje deníku Rzeczpospolita už padlo. Pokud by se toto řešení osvědčilo, mohlo by první skupinu Číňanů následovat dalších několik stovek lidí.

Čínská firma chtěla zpočátku při stavbě dálnice využít polské subdodavatele, polští podnikatelé s ní ale prý nechtěli pracovat. „Dalo se to čekat,“ řekl Marek Michalowski, předseda Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví. Dodal, že Číňani ředitelství silnic a dálnic nabídli úseky postavit za tak nízkou cenu, za jakou se taková investice v polských podmínkách nedá realizovat. „Podobné problémy budou mít se stroji a stavebním materiálem,“ tvrdí Michalowski.

Podle Michalowského mohou mít Číňané potíže také s polským zákoníkem práce. Připomněl, že mají vydělávat tak, jak je to v polských reáliích obvyklé. „Objeví se sto otázek a kontrol, zda pracují za těch samých podmínek, za jakých by pracovali Poláci,“ tvrdí Michalowski.

Polské ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že ho dva dálniční úseky mezi Lodží a Varšavou vyjdou na 2,9 miliardy zlotých (17,9 miliardy korun), China Overseas Engineering Group ale nabídla, že je postaví za necelé 1,3 miliardy zlotých. Nabízená cena byla o několik desítek procent nižší než ta, se kterou přišla konkurence.

Výhrady k tomuto tendru měl i Brusel. Evropské komisi se nelíbilo, že Polsko do veřejné zakázky pustilo čínskou firmu v situaci, kdy podnikatelé ze sedmadvacítky v Číně ke státním tendrům rovný přístup nemají. Nicméně nijak zasáhnout nemohla, protože Číňané v Polsku staví úseky dálnice, jež nejsou spolufinancované z evropských fondů.

V České republice jednal Vít Bárta o možnosti zapojení čínských firem do výstavby dálnic s čínským velvyslancem loni na podzim. I zde byly dle ministra dopravy důvodem příliš vysoké ceny. Žádná dohoda podobná polské však zatím uzavřena nebyla.