Magistrát si zadal k Opencard již tři audity, za něž platí miliony. Žádné závěry však dosud nevyvodil. Odborníci postup radnice nechápou.
Kdyby si někdo za drahé peníze zadal třikrát audit, jen aby si potvrdil, že opravdu vyhazuje peníze oknem, leckdo by mohl pochybovat o jeho duševním zdraví. Právě to se ale děje na pražském magistrátě v souvislosti s kauzou Opencard: částky vynaložené na tři různé audity se pohybují v řádu milionů korun. A přestože výsledky dvou z nich jsou už alespoň částečně k dispozici, žádné velké závěry z nich magistrát nevyvodil. Pouze jednotliví radní se mezi sebou hádají ještě intenzivněji než předtím.
První audit
Audit číslo jedna nechal vypracovat první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS). Výsledky primátora Pavla Béma (ODS) nepotěšily: podle auditu se při projektu zbytečně vyhazovaly peníze za marketing a konzultace, drahá firma Haguess si díky pro město nepříliš výhodným smlouvám ponechala kontrolu nad klíčovými technologiemi a magistrát také karty rozdával zadarmo, přestože náklady na jednu činí téměř dva a půl tisíce korun. Ke zveřejnění auditu přispěli bývalí radní, nyní opoziční zastupitelé, a spojili s ním svou kritiku vedení radnice.
Radní Blažek následně uvedl, že magistrát se s firmou Haguess dohodl na převzetí 650 tisíc karet a licencí magistrátem, a to za částku deseti milionů navíc. Zástupci firmy Haguess nicméně reagovali prohlášením, že šlo pouze o předběžnou dohodu.
Firma Haguess získala podle všeho bez výběrových řízení celou řadu zakázek, protože šéf informačního odboru magistrátu Václav Kraus velké zakázky rozdělil na více menších, které se vešly do dvacetimilionového limitu, u něhož není třeba vypisovat veřejné výběrové řízení. „Pokud by nebyly zakázky rozdrobeny a byly vystaveny otevřenému řízení, byl by tlak na cenu a magistrát by ušetřil," citovaly Hospodářské noviny jednoho z auditorů. Kraus již na Bémův pokyn rezignoval. Obrat společnosti se ale vlivem těchto zakázek znásobil.
Součástí sporných zakázek jsou i čtvrtmiliardové služby za poradenství a marketing. Média ale mezitím zjistila, že řada firem, které se na Opencard podílely, je anebo může být napojena na přátele primátora Pavla Béma nebo na jeho blízké kolegy z ODS.
Hovoří se především o příteli Pavla Béma lobbistovi Romanu Janouškovi a podnikateli Michalu Voráčkovi. Ten vlastní například firmu Grand Princ, vydávající bezplatné časopisy, která na Opencard vydělala šest milionů.
Druhý audit
Primátor Pavel Bém (ODS) si mezitím ještě před oficiálním zveřejněním prvního auditu nechal zadat u firmy e-Fractal druhý audit za milion a půl korun. Společnost e-Fractal sídlí na stejné adrese jako vydavatelství Grand Princ, ale majitel auditorské agentury jakoukoli spojitost odmítl. První část tohoto auditu potvrdila závěry předešlého, na druhou dosud čekáme.
Třetí audit
Předseda kontrolního výboru zastupitelstva František Hoffman (KSČM) nicméně již v prosinci zadal další, již třetí audit firmě Apogeo. Cílem auditu je zjistit, zda byly porušeny zákony při uzavírání smluv a při zadávání veřejných zakázek.
Výsledek chce mít Hoffman do 20. ledna. Podle něj by zároveň případné škody měla zaplatit externí právní firma, kterou si kvůli asistenci s uzavíráním smluv magistrát za drahé peníze najal.
Kolik třetí audit bude stát, se neuvádí, stejně jako předchozí dva jej ale bude třeba přičíst ke zbytečně vynaloženým prostředkům na samotnou Opencard.
Ředitel Transparency International David Ondráčka považuje situaci kolem Opencard za absurdní. „Celá kauza kolem Opencard je postavená na hlavu. Jedinou obětí se zatím stal jeden úředník a dva radní, kteří navíc nebyli členy ODS. Primátor Bém bude zřejmě zadávat audity tak dlouho, dokud mu nějaký nevyjde pozitivně. Prahu to přitom stojí miliony.“
Ondráčka zdůrazňuje, že opakovaný audit je jen dokladem dalšího selhání magistrátu. „Pokud si zadali audit tak špatně, že nedokáže odpovědět na požadované otázky, je to zjevně další chyba radnice,“ shrnul aktivity magistrátu šéf Transparency International.
Na dotazy Deníku Referendum ohledně auditů odmítli na magistrátu hlavního města Prahy odpovědět. Podle vyjádření tiskového oddělení se ke kauze Opencard smí vyjádřit pouze radní Blažek, který byl ovšem celý den nedostupný a na písemné dotazy nereagoval.
Co bylo podle prvního auditu špatně?
- 180 milónů stály konzultace, poradenství, provoz kartového centra a systém licenčních poplatků. Za tyto služby se platilo externím firmám, přičemž jejich přínos byl diplomaticky řečeno diskutabilní.
- 20 miliónů stály takzvané hybridní karty, kterých se vydalo kolem padesáti tisíc. Hybridní karty obsahují kontaktní i bezkontaktní čip a aplikace je na ně třeba nahrávat.
- Dopravní podnik překročil rozpočet při zavádění validátorů: původně se jaksi nepočítalo s ochranou osobních údajů, podnik si pak musel nechat udělat drahé posudky. Podle auditorů navíc dopravní podnik příliš nespolupracoval; konkrétně je prý nepustil k účetnictví. Vedení dopravního podniku to ale popřelo s tím, že mu auditorská firma připadá stále méně seriózní.
- 418 miliónů měla dostat firma Haguess, a to za licence, karty, hardware a software.
- Vydávání karty nebylo zpoplatněno, přestože se s tím původně počítalo — radní totiž chtěli k přechodu na Opencard přimět co nejvíce Pražanů. Navíc se nabízely zlevněné kupóny na hromadnou dopravu. Náklady na jednu „bezplatnou" kartu se tak pohybovaly kolem dvou a půl tisíce korun za kus. Opencard navíc neumí věci, které zvládají mnohem levnější karty v Plzni a Liberci.
Další informace:
iHNed.cz Blažek: Praha získá licence k opencard, za projekt zaplatí už "jen" deset milionů
iHNed.cz Opencard jako skvělý byznys: Praha si nechala radit za čtvrt miliardy