Magistrát si zadal k Opencard již tři audity, za něž platí miliony. Žádné závěry však dosud nevyvodil. Odborníci postup radnice nechápou.
Kdyby si někdo za drahé peníze zadal třikrát audit, jen aby si potvrdil, že opravdu vyhazuje peníze oknem, leckdo by mohl pochybovat o jeho duševním zdraví. Právě to se ale děje na pražském magistrátě v souvislosti s kauzou Opencard: částky vynaložené na tři různé audity se pohybují v řádu milionů korun. A přestože výsledky dvou z nich jsou už alespoň částečně k dispozici, žádné velké závěry z nich magistrát nevyvodil. Pouze jednotliví radní se mezi sebou hádají ještě intenzivněji než předtím.
První audit
Audit číslo jedna nechal vypracovat první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS). Výsledky primátora Pavla Béma (ODS) nepotěšily: podle auditu se při projektu zbytečně vyhazovaly peníze za marketing a konzultace, drahá firma Haguess si díky pro město nepříliš výhodným smlouvám ponechala kontrolu nad klíčovými technologiemi a magistrát také karty rozdával zadarmo, přestože náklady na jednu činí téměř dva a půl tisíce korun. Ke zveřejnění auditu přispěli bývalí radní, nyní opoziční zastupitelé, a spojili s ním svou kritiku vedení radnice.
Radní Blažek následně uvedl, že magistrát se s firmou Haguess dohodl na převzetí 650 tisíc karet a licencí magistrátem, a to za částku deseti milionů navíc. Zástupci firmy Haguess nicméně reagovali prohlášením, že šlo pouze o předběžnou dohodu.
Firma Haguess získala podle všeho bez výběrových řízení celou řadu zakázek, protože šéf informačního odboru magistrátu Václav Kraus velké zakázky rozdělil na více menších, které se vešly do dvacetimilionového limitu, u něhož není třeba vypisovat veřejné výběrové řízení. „Pokud by nebyly zakázky rozdrobeny a byly vystaveny otevřenému řízení, byl by tlak na cenu a magistrát by ušetřil," citovaly Hospodářské noviny jednoho z auditorů. Kraus již na Bémův pokyn rezignoval. Obrat společnosti se ale vlivem těchto zakázek znásobil.
Součástí sporných zakázek jsou i čtvrtmiliardové služby za poradenství a marketing. Média ale mezitím zjistila, že řada firem, které se na Opencard podílely, je anebo může být napojena na přátele primátora Pavla Béma nebo na jeho blízké kolegy z ODS.
Hovoří se především o příteli Pavla Béma lobbistovi Romanu Janouškovi a podnikateli Michalu Voráčkovi. Ten vlastní například firmu Grand Princ, vydávající bezplatné časopisy, která na Opencard vydělala šest milionů.