Vědecká revoluce
Markéta Hrbková„To, čemu říkáme světová věda, je vědou mezi mnoha jinými, a tím, že se prohlašuje za něco víc, přestává být prostředkem vědy a stává se prostředkem politického tlaku,“ říká rakouský filosof vědy Paul Feyerabend. Navazuje tak na vědce filosofa Thomase Kuhna a jeho pojem „vědecké revoluce“.
O totalitě fragmentů už tu bylo napsáno mnoho, stejně tak o krizích. Má poněkud obsedantní víra a potřeba hledat celek i tam, kde takové hledání zdá se být pouze idealistickým blouzněním, mě vodí po okrajích našeho vědeckého světa, ke srovnávání a vyhledávání anomálií, jež pro svou nezodpověditelnost metodami současné vědy byly vyloučeny z učebnic a opatřeny nálepkou „Tady žijí lvi“, a které jakoby většinově hovořily o jednom: o potřebě poznání a přiznání existence jiného celku, který propojuje naše poznatky ve smysluplný organismus; kde v medicíně, fyzice, psychologii, pedagogice, historii vědy, ekologii i meteorologii, v přírodních i humanitních vědách jakoby se tvar čtverce měnil v tvar kruhu, otevíral se pohled do nekonečných souvislostí plných tajemství, nevypočitatelných turbulencí, které vznikají tam, kde procházející procesy se neustále vzájemně ovlivňují.
Thomas Samuel Kuhn (1922—1996), tzv. objevitel paradigmatu, popisuje v knize Struktura vědeckých revolucí proces, v němž ukazuje, že každá „normální“, tedy většinově uznávaná, věda je i přes všechnu svou objektivitu jen dočasným fenoménem. Odráží současný stav a orientaci vědomí člověka (ve vývojové psychologii nazývaný Mem), jemuž odpovídají i metody výzkumu a verifikace v ní používané. Díky tomu je vlastně zacykleným systémem, který neustále produkuje sebe sama. Je efektivním prostředkem k důkladnému prozkoumání věcí na dané úrovni, nutným pro vzájemnou spolupráci vědců a možnost navazovat na svá bádání, dlouhým procesem, který však neodvrátí volání osudu, že po zenitu přichází pád, svět mění svou tvář a člověk svého ducha.