My a české základní školy

Miroslav Žák

Dovednosti českých studentů základních škol se zhoršují ze všech zemí OECD nejrychleji. Důvodů je celá řada. Chybí koncepce, rodiče nemají o vzdělání zájem a zdánlivě ani žáci. Ale zvídavost dětí lze probudit. Jde jen o to jak.

Často se stává, že nám různé mezinárodní výzkumy nastavují zrcadlo, jehož obraz nám není příliš milý. Tak tomu je v posledních letech i s výzkumem PISA (Programme for International Student Assessment). Tato studie srovnává dovednosti patnáctiletých žáků v 65 zemích světa, včetně všech zemí OECD.

Ministr Josef Dobeš byl nucen konstatovat, že se dovednosti českých studentů základních škol zhoršují ze všech zemí OECD nejrychleji. Propad znalostí je podle něj způsoben hlavně chybějící dlouhodobou koncepcí českého školství, která by přežila střídání ministrů. Problémem je prý ale i nízké ohodnocení učitelů a nezájem rodičů o vzdělávání jejich potomků.

Dlouhodobá koncepce školství by samozřejmě naší zemi velice prospěla a měla by si vzít vzor z takových zemí, kde školy skutečně fungují, jako třeba ve Finsku. Jenže, když někdo něco takového navrhne, ozve se velmi mnoho „moudrých“ a světe div se vysoce postavených hlav, které začnou tvrdit, že u nás by něco takového nefungovalo, protože ve Finsku jsou přece jiné podmínky.

Pokud jde o nízké finanční ohodnocení učitelů, rozhodně jim zvýšení platů ze srdce přeji, ale obávám se, že ke zvýšení kvality výuky rozhodně nepovede. A už vůbec ne ke zvýšení snahy studentů naučit se něco více, než dosud.

×
Diskuse
KL
December 11, 2010 v 13.19
Skutečné vzdělání
O "skutečném vzdělání" se u nás bohužel téměř nediskutuje, vypadá to, že o takovou diskusi nebyl dosud ani příliš velký zájem. Pozdě, ale přece se alespoň zdvihl odpor proti nové maturitě. Názory na vzdělání a vzdělávání však zůstávají často protichůdné. Troufnu si do takového protikladu postavit pojetí výuky zmíněného Petra Vopěnky na straně jedné a např. Ondřeje Šteffla na straně druhé. V případě testů PISA je navíc těžké říct, do jaké míry brát jejich výsledky vážně, nikdo totiž pořádně neví, co o "skutečném vzdělání" vlastně vypovídají. Z řady důvodů, včetně ideologických, se vzdělávání na našich školách zanedbalo, navíc přibyly některé falešné mýty, např. že rodina vychovává, škola vzdělává (škola přece nejúčinněji vychovává právě obsahem vzdělání). Dalším takovým mýtem je vyprávění o tom, jak RVP poskytují školám a učitelům více svobody ve srovnání s osnovami. Nu, opakovaně jsem od představitelů MŠMT (např. Martina Profanta) slyšel tuto tezi: RVP stanoví, čemu se má žák naučit, škola rozhodne, jak ho to naučit. To je ovšem svoboda jako řemen. S centrálně ohlídanými "kompetencemi" jsou pak rovněž centrálně zadávané testy zcela v souladu. Snad se však v našem školství dalo cosi přece jenom do pohybu.