Izrael chce zlepšit svou image za pomoci občanských spojenců
Roman BurešIzraelské ministerstvo zahraničí chce zlepšit svůj obraz v Evropě. Nařídilo tak několika západoevropským ambasádám, aby každá najala tisíc „přátel a spojenců Izraele“, kteří by v občanských debatách zastávali stanovisko židovského státu.
Izraelské ministerstvo zahraničí zaslalo několika evropských ambasádám depeše, ve kterých je nabádá k najmutí tisícovky „spojenců Izraele“, kteří by měli aktivní participací na veřejných debatách a v médiích pomoci ke zlepšení obrazu židovského státu v Evropě.
Instrukce izraelským ambasádám v Londýně, Berlíně, Římě, Madridu, Paříži, Haagu, Oslu a Kodani zaslal minulý týden kontroverzní ministr zahraničí Avigdor Lieberman.
Jako nejneobvyklejší označují média opatření, které nařizuje každé ambasádě najmout do ledna příštího roku tisícovku „přátel Izraele, jež budou nejen ochotni zprávy ze země přijímat, ale také je veřejně obhajovat.“ Tito lidé by měli být členové židovských nebo křesťanských aktivistických sítí, akademici, novináři a studenti.
Všichni budou pravidelně informováni izraelskými úřady a podporováni v zastupování zájmů Izraele ve veřejných debatách a médiích.
V největších evropských městech by měly ambasády také používat i konvenčnější strategie pro ovlivňování veřejného mínění jako najímat specializované PR společnosti a spolupracovat s lobbistickými organizacemi.
Public relations organizace by se měly zaměřovat na politické zprávy, jako je postoj izraelské vlády k perspektivám mírovým rozhovorům s Palestinou; na témata, která by měla napomoci ukázat zemi v jiném světle, například zajímavou turistickou destinaci či centrum vývoje technologií; a na regionální záležitosti, na které chce židovský stát upoutat pozornost, jako je dodržování lidských práv v arabských zemích.
„Ministra zahraničí tato kampaň velmi zajímá a chce se s vámi o ní pobavit na setkání velvyslanců,“ píše se ve zprávě, kterou na velvyslanectví odeslal Naor Gilon, ředitel evropské divize ministerstva. Setkání, o kterém zpráva hovoří, by se mělo uskutečnit v prosinci.
Izraelské úřady odmítly diplomatické zprávy komentovat. Jeden nejmenovaný úředník ale deníku Guardian prozradil: „Samozřejmě se vždy snažíme najít cesty, jak naši komunikaci vylepšit, na tom není nic zvláštního. Na našich úřadech panuje jistá rozmrzelost z toho, jak je na Izrael nahlíženo v zahraničí, a převážně v některých státech západní Evropy.“
Podobné PR strategie využilo ministerstvo zahraničí již několikrát, připomíná Guardian dále. Naposledy to bylo v prosinci roku 2008 během třítýdenní invaze do Gazy, kdy takto koordinovalo zveřejňování veškerých informací skrze národní informační ředitelství.
Izraelská vláda, armáda i některé ambasády již k šíření izraelského úhlu pohledu používají sociální média jako Twitter, Facebook nebo Youtube. Existuje také spousta národních organizací, které s propagací zpráv izraelského ministerstva zahraničí pomáhají, i když si přitom snaží zachovat zdánlivou neutralitu. Mezi takové patří například britský Bicom nebo Izraelský projekt ve Spojených státech.
Podobné kroky k vylepšení obrazu země v zahraničí používají i jiné ambasády. V Británii si například služby PR firem zaplatila Rwanda, Srí Lanka nebo Madagaskar.
Další informace:
Haarec Israel Plans Large-Scale Public Relations, Lobbying Campaign Across Europe
The Guardian Israel recruits citizen advocates in Europe