Surrealistická pantomima
Jakub VaníčekBiče svědomí, text signovaný autorskou dvojicí Vratislav Effenberger a Eva Švankmajerová, by se před rokem 1989 dozajista nemohl objevit na knihkupeckých pultech. S více než třicetiletým zpožděním jej vydává nakladatelství Dybbuk.
V nakladatelství Dybbuk poprvé oficiálně vyšel text, jehož autory jsou surrealisté Vratislav Effenberger a Eva Švankmajerová. Jedná se o novelu Biče svědomí, napsanou v roce 1978 a částečně publikovanou na stránkách revue Analogon.
Je všeobecně známo, že surrealisté své texty často tvořili buď dialogicky, anebo ve spolupráci celé řady autorů. Nejinak se k tvorbě stavěla i československá surrealistická skupina, sdružená v druhé polovině 20. století kolem postavy Vratislava Effenbergera. Nadmíru produktivní spiritus movens československých surrealistů touto metodou napsal mnoho textů, mezi jinými i pantomimu Biče svědomí, vytvořenou ve spolupráci s Evou Švankmajerovou.
Jak si můžeme přečíst v anotaci, „označit někoho za surrealistického autora může mít mnoho důvodů. Jeden z nich je i ten, že označovatel si s kresbou, textem, filmem neví rady. Nerozumí jim. Falešným znakem „pokroku“ (ne jediným) je rozumět, chápat, mít jasno. Málokdo má odvahu přiznat veřejně: Nerozumím tomu, nechápu to. Nevím. Ale je to krásné. Vzrušuje mě to a vyrušuje. Nenechává mě to v klidu…“ To se týká nejen tvůrčích motivací surrealistů, ale i textu Biče svědomí.
Zdá se, že texty doposud nepříliš známého básníka, prozaika a teoretika umění Vratislava Effenbergera si postupně nacházejí cestu ke čtenářům. Aktuálně vydané Biče svědomí ukazují zcela jiný typ tvorby než byl ten prezentovaný v kompletním sebrání Effenbergerovy poezie (Básně 1; Básně 2 vydané v nakladatelství Torst). A nejde jen o Effenbergera — v Bičích svědomí se jako autorka literárního textu představuje výtvarnice Eva Švankmajerová.
Vratislav Effenberger, Eva Švankmajerová: Biče svědomí. Dybbuk, Praha 2010.