Čtenost webové verze Timesů klesla po zpoplatnění o 87 procent

ČTK

Agentury přinesly nové údaje o čtenosti internetových Timesů — prvního z velkých všeobecně zaměřených deníků, který zpoplatnil svoji webovou verzi. Čísla ukazují na strmý propad.

Britský list The Times získal od července, kdy začal zpoplatňovat přístup na své webové stránky, na 105 tisíc předplatitelů internetového vydání. Za stejnou dobu poklesl počet návštěvníků stránek Timesů o sedmaosmdesát procent. Oznámil to v úterý mediální koncern News International Ruperta Murdocha, kterému známý list patří.

News International (NI) tak zveřejnil první oficiální čísla o internetových předplatitelích, která netrpělivě očekávali i další vydavatelé listů trpících poklesem nákladů. Timesy se staly prvním britským deníkem — vyjma ekonomických Financial Times —, který začal vybírat za přístup na své stránky a jejich obsah nezpřístupňuje vyhledavači Google.

Po čtyřech měsících NI oznámil, že za přístup na webové stránky Timesů a jejich nedělního vydání The Sunday Times dosud zaplatilo 105 tisíc lidí. Z nich ovšem jen polovina měla měsíční předplatné, ostatní si zaplatili jednodenní nebo týdenní přístup.

NI také zdůrazňuje, že dalších sto tisíc předplatitelů tištěného vydání listu má automaticky také přístup na jeho webové stránky, a hovoří tak o dvou stech tisících uživatelů platících za přístup na stránky Timesů.

Před zpoplatněním svých stránek zaznamenaly Timesy jednadvacet milionů čtenářů své titulní stránky za měsíc. Toto číslo nyní kleslo na 2,7 milionů, tedy asi o sedmaosmdesát procent.

NI australského tiskového magnáta Ruperta Murdocha vlastní v Británii také bulvární listy The Sun a The News of the World.

Všechny britské listy jsou volně přístupné s výjimkou ekonomických Financial Times, které umožňují volný přístup jen k omezenému počtu článků za dané období. Podobný model používá i další ekonomický list, americký The Wall Street Journal, který koupil před pár lety také Murdoch.

Nicméně FT i WSJ jsou specializované listy a za přístup k jejich informacím si zaplatí dost zájemců, aby byl takový model ziskový, zdůrazňují experti.

The Times byly prvním všeobecně zaměřeným deníkem, který se tímto směrem vydal. Hlavním důvodem je fakt, že tištěnému vydání výrazně klesá náklad, podobně jako většině dalších britských deníků. V září měly The Times denní náklad 486 868 výtisků, tedy o čtrnáct procent méně než před rokem.

Britští mediální analytici se zatím neshodují v hodnocení čísel, která NI dnes zveřejnil. Důvodem je i fakt, že neoznámil údaje o tom, kolik lidí si předplatné obnovilo.

Jednodenní přístup na stránky The Times stojí libru, týdenní dvě libry a měsíční devět liber (252 koruny).

    Diskuse (0 příspěvků)