Největší událost českého divadla vypukne už za měsíc

Roman Sikora

Pomalu se blíží další, už 15. ročník největší každoroční události českého divadla, festivalu německého divadla. Nabídne sice jen osm německých inscenací, jejich kvalita bude ale nejspíš tradičně nesrovnatelná s tím, co lze běžně potkat na českých scénách.

V den, který se kdysi slavil jako výročí Velké říjnové revoluce, tedy za necelý měsíc, v Praze začíná další, 15. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Stejně jako v minulých letech přiveze z Německa řadu kvalitních představení, jimž může české divadlo konkurovat jen velmi obtížně.

Festival by si tak neměl nechat ujít nikdo, komu leze české divadlo na nervy nebo kdo si myslí, že divadlo je ve své podstatě nudné nebo primitivně zábavné, či dokonce mrtvé umění. Němečtí divadelníci už patnáct let v Praze každoročně přesvědčují, že nikoli. I když se i na programu tohoto festivalu občas ocitne slabší kus, některé hostující inscenace a tvůrce je možné označit za současnou evropskou, ne-li světovou divadelní špičku.

Na německém divadle je také nepominutelné, že se na rozdíl od většiny divadla českého odjakživa nebojí společensky ožehavých nebo politických témat a také si občas libuje v provokacích. Možná je to ale jen proto, že v německých úřadech nesedí čeští politici a úředníci. A v divadlech nehrají čeští divadelníci, kteří by se mohli obávat českých politiků a úředníků.

15. ročník Pražského festivalu německého divadla tak třeba nabídne curyšskou inscenaci poslední hry Elfriede Jelinekové Rechnitz (Anděl zkázy) zabývající se událostmi posledních dnů druhé světové války a zejména jednoho večírku „zámeckého panstva“ z Rechnitzu, jehož bujarým vyvrcholením je kratochvíle v podobě zavraždění dvou set Židů z nedalekého pracovního tábora. V podání Jelinekové bude tato časem zasutá událost, za niž nebyl nikdo nikdy potrestán, jistě zachycena v odpovídajícím černěkomickém hávu plném štiplavých výpadů proti současnému Rakousku a celému světu.

O zahájení festivalu 7. listopadu se postará fantaskní inscenace plná imaginativních obrazů Zlatý kořenáč ze Staatschauspiel z Drážďan v režii mladého a vysoce ceněného režiséra Sebastiana Baumgartena. O setkání dvou velikánů německé literatury, Franze Kafky a Kurta Tucholskyho, vypráví komorní představení Tucho a K. z Kasemattentheater z Lucemburku.

Na Nové scéně Národního divadla se pražskému publiku také představí jeden z nejúspěšnějších současných rakouských kabaretiérů, herec a autor, mistr komické zkratky a ostrého jazyka Josef Hader v představení Hader hraje Hadera. Hamburský Thalia Theater přiveze dramatizaci nedokončeného Kafkova románu Amerika (v hlavní roli s vynikajícím Philipem Hochmairem) o vystěhovalci, který s nadějemi přichází do Nového světa, aby zde znovu a znovu ztroskotával.

Státní divadlo z Drážďan jako svou druhou inscenaci vzniklou v koprodukci s divadlem z Hannoveru představí Lulu v režii mladého režiséra Davida Martona, inscenaci na pomezí činohry a opery, což může být zajímavé vzhledem ke srovnání s bezmocně realistickou Lulu v pražském Divadle Komedie. Festival pak 17. listopadu v Divadle na Vinohradech zakončí berlínský Deutsches Theater s inscenací u nás zatím neznámé hry současného britského dramatika Dennise Kellyho Láska a peníze v režii Stephana Kimmiga.

Součástí Pražského divadelního festivalu německého jazyka bude jako každoročně také udělení Ceny Josefa Balvína za nejlepší inscenaci původně německojazyčného textu. Letos ji odborná porota složená z divadelních kritiků přiřkla inscenaci Národního divadla Co se stalo, když Nora opustila manžela v režii Michala Dočekala.

Pražský divadelní festival německého jazyka 2010, od 7. do 17. listopadu, Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech, Divadlo Archa, Divadlo v Řeznické, Divadlo Komedie, Činoherní klub, Rudolfinum, Goethe Institut.