Omnipol na maržích výrazně ukrajuje ze státního koláče
Hana HolcnerováPři obřím nákupu dopravních letadel Casa utíkají státu velké peníze. Ministerstvo obrany přiznalo Omnipolu jen za tříletý servis strojů marži 69,5 milionu korun.
Pondělní Hospodářské noviny informují o obsahu smluv, které ministerstvo obrany uzavřelo se zbrojařskou firmou Omnipol. Ta v České republice prodává letouny Casa. Ze smluv je zřejmé, že ministerstvo přiznalo Omnipolu jen za tříletý servis strojů marži 69,5 milionu korun. V případě, že by stát letadla koupil přímo od španělského prodejce, nikomu by provizi nevyplácel.
Pořízení letounů stálo spolu se servisem čtyři a půl miliardy korun. Podle Hospodářských novin není ve smlouvě na nákup na rozdíl od smlouvy na servis o marži žádná zmínka. Omnipol totiž neměl důvod psát do smlouvy, kolik procent si přirazil, neboť letadla napřed sám nakoupil a poté prodal státu.
Osmiapůlprocentní marže na servis letadel je tedy v tuto chvíli jediným oficiálním údajem o tom, kolik od státu zprostředkovatel nákupu vyinkasoval. Ministr obrany Alexander Vondra zadal audit, jehož výsledky zatím odmítá zveřejnit.
„Naše marže jsou pouhá čtyři procenta. V tom jsou zahrnuty všechny naše náklady i zisk," tvrdil HN nedávno ředitel Omnipolu Michal Hon. Více než dvojnásobná výška marže, která je ve smlouvě na servis letadel, ukazuje, že Omnipol může inkasovat i více. Týdeník Respekt nedávno napsal, že provize pro Omnipol se může blížit až k miliardě.
Firma Omnipol organizuje pro armádu ty největší nákupy. Není tajemstvím, že za ní stojí blízký přítel ministra Kalouska Richard Háva. Vláda hodlá začít s nákupy bez prostředníků, premiér Nečas nedávno slíbil, že změní šestnáct let starý zákon, který ukládá armádě nakupovat přes prostředníky všechny zahraniční zbraně. Ukázalo se, že i za nákupy obrněných vozidel Iveco nebo Dingo zaplatila Česká republika víc, nežli jiné země.
Pondělní Hospodářské noviny píší, že ministerstvo smlouvu na letouny Casa podepsalo až letos v březnu, skoro rok poté, co uzavřelo kontrakt na nákup samotných letadel. „Takže nás měl vlastně dodavatel v hrsti a mohl si vyjednat téměř jakékoliv podmínky. Bez servisu totiž letadla zůstat nemohla," upozorňuje expert Tomáš Soušek z časopisu Letectví a kosmonautika. Výsledkem je, že tříletý servis letadel Casa vychází o více než polovinu dráž než například servis na vládní letadla Airbus.