Aktivista Patrik se nečekaně stal zaměstnancem ministra Bárty

Hana Holcnerová

Nečekané prolomení letité bariéry mezi ekology a ministerstvem dopravy nastává jmenováním ředitele Dětí Země Miroslava Patrika poradcem ministra Víta Bárty (VV).

Lidové noviny v pátek přinesly překvapivou informaci, že si ministr dopravy Vít Bárta vybral do skupiny svých poradců známého ekologického aktivistu Miroslava Patrika. List Patrika v titulku svého článku označil za ekoteroristu.

Miroslav Patrik ke svému jmenování Lidovým novinám řekl: „Ministr mě oslovil, zda bych se nemohl stát jeho poradcem. Vnímám to pozitivně, protože dosavadní trend na ministerstvu dopravy byl zcela opačný."

Ministr dopravy je vůči aktivitám různých občanských sdružení sice ostražitý, ale rád by s nimi komunikoval. „Považuji to za natolik zásadní a kritický bod, že nad ním chci mít osobní dohled,“ sdělil Bárta Lidovým novinám.

Ke jmenování aktivisty poradcem na ministerstvu dopravy se pro Deník Referendum vyjádřil také právník Ekologického právního servisu Martin Fadrný: „Vítáme, že ministerstvo dopravy konečně vytváří platformu pro komunikaci s občanskými iniciativami. Zatím jsme se potkávali až u soudu. Nesrovnalosti je ale dobré řešit hned v počátku, aby se nedospělo k situaci podobné výstavbě dálnice D8."

Pokud spolu dokáží oba muži opravdu dlouhodobě komunikovat, může z jejich spolupráce vzejít mnoho dobrého. Patrik je bezpochyby největším českým odborníkem na legislativu spojenou s velkými dopravními stavbami a je schopen ministra upozornit na nejrůznější úskalí.

„Oproti situaci, která tu byla celá léta, je to výrazná změna,“ citují páteční Lidové noviny právníka Pavla Černého, z Ekologického právního servisu. Černý se ovšem obává, že půjde o výbušnou kombinaci, která může z hodiny na hodinu skončit. „Je potřeba to ale zkusit,“ dodává Pavel Černý.

Děti Země mají v tuto chvíli podáno na ministerstvo dopravy okolo třiceti žalob. Většina se týká dálnice D8, kde Děti Země napadají postupy při vydávání povolení. Angažují se také v mnoha dalších případech porušování práva na informace či porušování legislativy.

Ekologická organizace Děti Země, v jejímž čele Miroslav Patrik stojí, vznikla už v roce 1989. Projekty uskupení byly opakovaně oceněny v soutěži japonské nadace Sasakawa Peace Foundation. Děti Země poskytují právní a mediální podporu lokálním občanským sdružením a obcím. Usilují o dodržování zákonů v případě státní správy, nejznámější jsou jejich aktivity upozorňující na porušování právních předpisů v oblasti výstavby silničních tahů.

    Diskuse
    September 7, 2010 v 0.18
    Zběsilost Lidovek po vysokém odbytu
    Autorizovaná verze, která žel v lidovkách nevyšla, Miroslav Patrik.

    1) Bez názvu

    Už více než patnáct let se sdružením Děti Země důsledně kritizuje dostavbu dálnice D8 přes České středohoří. Teď bude radit ministrovi dopravy, jak se podobným průtahům vyhnout.

    Do poradního sboru Víta Bárty míří nejradikálnější z českých ekologických aktivistů předseda Děti Země Miroslav Patrik. „Ministr mě oslovil, zda bych se nemohl stát jeho poradcem. Vnímám to pozitivně, protože dosavadní trend byl zde zcela opačný, neboť se s ekologickými nevládkami nikdo slušně nebavil,“ říká novopečený Bártův poradce.

    „Vůči aktivitám různých občanských sdružení jsem velmi ostražitý, ale chci učinit všechno proto, aby jsme spolu uměli mluvit. Jestli se nám to povede nebo ne, to je otázka. Považuji to ale za natolik zásadní a kritický bod, že chci nad ním mít osobní dohled,“ potvrdil spolupráci ministr Bárta.

    Nový poradce by se mohl Bártovi velmi hodit. Patrik by totiž chtěl ve své nové poradenské funkci využít zkušeností z dlouhého boje proti D8 a ministrovi poradit, kudy má vést nové silnice, aby se do podobných problémů nedostal.

    „Máme zkušenosti a nástroje , jak dopravní stavby ovlivňovat a její schvalovací řízení vést dle zákona. A také víme, že mnohdy by bylo rychlejší a levnější, vést silnice jinudy. Cílem mé spolupráce je tak upozorňovat ministra na právní a ekologická rizika a šetřit státní kasu,“ říká Patrik.

    Toho bude ministerstvo za jeho poradenské služby platit. Kolik peněz Patrik dostane ale v tuto chvíli neví ani on ani ministerstvo.

    2) Angažování Patrika by mohlo pomoci zrychlit schvalování dálnice D8

    „U této dálnice už zkoušíme hledat kompromisní cesty, aby zbývající rozhodnutí proběhla standardním způsobem dle zákona a aby se vše urychlilo. Třeba nedojde ani na připravované žaloby,“ říká Patrik.

    Šéf Dětí Země se zatím s ministrem sešel pouze jednou a proto netuší, co bude jeho prvním úkolem. Chtěl by se pokusit ovlivnit návrh rozpočtu dopravního resortu na příští rok.

    „Ministrovi hodlám předložit seznam staveb, u jejichž výstavby jsou velká rizika, neboť jejich příprava není dotažená a bylo by zbytečné do nich teď investovat ,“ říká.

    „Budu se snažit, aby se stavěly takové dopravní stavby, které jsou nezbytně nutné a aby se bralo v úvahu více variant, pokud existují. A samozřejmě vše podle zákona a s účastí všech dotčených subjektů, včetně občanských sdružení, jejichž názory byly dosud spíše ignorovány,“ pokračuje.

    U některých vícepruhových silnic chce Patrik třeba Bártovi navrhovat jejich levnější variantu. Týká se to například silnice R52 z Brna přes Mikulov na rakouské hranice.

    „Podle propočtů dopravních intenzit tam není do roku 2040 potřeba stavět celou stavbu, která by stála až 8 miliard korun,“ tvrdí Patrik. A Bárta takové plány kvituje. „Já vítám to, že diskuze s Patrikem není jen o ekologii, ale i o tom, jak tu stavbu maximálně zlevnit. V tom si můžeme v mnohém rozumět,“ tvrdí.