Činorodý Bárta
Petr HolcnerRozhodnutí ministra Bárty mohou působit na první pohled jako rozumná opatření. Způsob jejich jejich provedení, jakož i to, jak je oznamuje, však však představuje riziko pro chod státních institucí.
Nebývale aktivní ministr Bárta opět dokázal během týdne rozčeřit prázdninovou mediální hladinu třemi událostmi, které stojí za zmínku. Nejdříve vyhlásil, že smlouvy s firmou Kapsch o výběru mýtného na českých dálnicích si zaslouží revizi, protože jsou pro stát nevýhodné. Poté v jednom dni odvolal ředitele Ředitelství silnic a dálnic a jmenoval nového, vzápětí vyhlásil, že jezy na Labi se stavět budou.
První rozhodnutí vypadá jako věcně správné, celý projekt mýtného má špatnou pověst od samotného výběru dodavatele systému (ze soutěže byli vyloučeni všichni ostatní zájemci), přes technické řešení (mikrovlnný systém preferovaný především firmou Kapsch není univerzálně použitelný pro zpoplatnění celé silniční sítě, odmítnutý satelitní systém byl přitom již v té době prakticky ověřený), způsob financování a cena jsou značně neprůhledné a podíl příjmu státu z vybraných peněz je patrně výrazně nižší než v jiných evropských zemích (minulý týden se srovnávaly náklady na výběr v Německu 11 % s našimi 22 %). A nakonec se ukazuje, že nevýhodně uzavřené smlouvy s Kapschem prakticky vylučují další možné zájemce o navazující „telematické aplikace“.