Projekt brněnského železničního uzlu bude nejméně o několik let odložen. Peníze se naopak najdou na stavbu brněnského okruhu i protihlukové stěny u Popůvek na D1.
Projekt železničního uzlu Brno za dvacet miliard korun se realizovat nebude. Novinářům to dnes v jihomoravské metropoli řekl ministr dopravy Vít Bárta (VV). Naopak výstavba velkého městského okruhu v Brně bude pokračovat.
Přes pozastavení mnoha důležitých silničních staveb v České republice ministr počítá také s výstavbou protihlukových stěn na dálnici D1 u Popůvek na Brněnsku. Bárta hodlá řešit i otázku možného rušení letů mezi Prahou a Brnem, které provozuje ČSA, a modernizaci dálnice D1.
Patrně nejvýznamnější informací je fakt, že se zmrazuje přesun hlavního nádraží z centra Brna. To občané již před několika lety v referendu jasnou většinou odmítli. Referendum organizované v nevhodném čase nemělo dostatečně vysokou účast, radnice vůli občanů s poukazem na právní nezávaznost výsledků ignorovala a projekt protlačovala dál.
„V současném investičním rámci jednoznačně nemůže být řeč, že bychom tak zásadní investici byli schopni realizovat. S krajem i městem budeme spolupracovat na tom, aby se tento projekt stal prioritním pro následující léta," uvedl Bárta. Přitom doplnil, že ministerstvo nepočítá s čerpáním evropských dotací na tuto stavbu v následujících třech letech.
Projekt železničního uzlu Brno, konkrétně modernizace průjezdu a první části osobního nádraží, je klíčovou pozastavenou investicí na jižní Moravě. „Dosud byla v rámci brněnského projektu dokončena první část odstavného nádraží," uvedl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.
Předseda Dětí Země Miroslav Patrik rozhodnutí ministra přivítal: „Je to očekávané a správné rozhodnutí. Čas odkladu by se měl využít k přehodnocení projektu a prosazení alternativy."
Peníze naopak budou na tzv. brněnský okruh. „Mohu potvrdit, že brněnský okruh dále pokračuje. Říkám to s pokorou toho, že je to v rámci celé České republiky nejméně hloupé z hloupých řešení, jaké stavby jsem měl zastavit a jaké ne," uvedl Bárta. Práce na výstavbě královopolského tunelu byly zahájeny již před dvěma lety, tunel byl proražen letos. Stavba má být dokončena nejdříve koncem příštího roku.
Ministr spolu se zástupci samosprávy řešil i možné zrušení letů mezi Prahou a Brnem, které provozují ČSA. Bárta slíbil, že tuto věc prošetří. „Chci se osobně přesvědčit o míře ztrátovosti letecké dopravy mezi Prahou a Brnem," řekl. Řešit chce v budoucnu i investice do modernizace dálnice D1 a jejího plánovaného rozšíření.
Bárta dnes v Brně jednal s představiteli samosprávy i o dalších projektech. Mezi jinými i o projektu silnice R52, který má začít stavbou obchvatu Mikulova. Podle Niny Ledvinové z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic obchvat Mikulova nemá ani územní rozhodnutí, takže zahájení výstavby v nejbližší době je prakticky nemožné.
I v tomto případě předseda Dětí Země, jejichž právní postup vedl ke zrušení územního rozhodnutí, stanovisko ministra vítá: „I v tomto případě by se čas měl využít k přehodnocení celého projektu. R52 není potřebná, spojení s Vídní levněji zajistí silnice I/55," řekl Patrik Deníku Referendum.
Pracovní cesta ministra právě v Hodoníně nad tématem silnice I/55 končí. „Pan ministr se bude zajímat o úsek trasy v okolí chráněné oblasti u Bzence. My bychom společně se starosty okolních obcí rádi probrali také otázku rozšíření silnice v okolí Hodonína," řekla ČTK starostka Hodonína Milana Grauová (ODS).