Brněnskému hlavnímu nádraží přišel na pomoc sníh

Jakub Patočka

Brněnská aliance zastánců zachování hlavního nádraží v centru města upozorňuje, že záměrné zanedbávání významného dopravního uzlu v jeho stávající poloze způsobilo značné dopravní komplikace při současných přívalech sněhu.

Sněhová kalamita ukázala zranitelnost brněnského železničního uzlu. Železničáři nestíhali vymetat staré výhybky bez automatického rozmrazování a vlaky kvůli nim nabíraly hodinová zpoždění.

„Kdyby zastánci odsunu nádraží mimo centrum města už desítky let neblokovali jeho rekonstrukci, vytápěné výhybky mohly být na nádraží už dávno a vlaky nemusely při kalamitě mít při průjezdu Brnem potíže," uvádí aliance občanských sdružení Nádraží v centru ve svém dnešním prohlášení.

Brněnské hlavní nádraží je jedním z nejdůležitějších železničních uzlů v českých zemích, který dosud není vybaven moderním zařízením, takže nezvládá přívaly sněhu a mrazy. Okamžité poskytnutí peněz na modernizaci nádraží v centru Brnu přitom brněnským představitelům nabízel ministr dopravy Antonín Peltrám už před deseti lety.

„Organizačně nezvladatelný a mimořádně drahý plán na odsun nádraží na dopravně obtížně obsloužitelnou městskou periferii nejenže je sociálním inženýrstvím stalinského typu, ale svou existencí způsobuje neustálé odkládání modernizace železnice v Brně a tím v těchto dnech přímo způsobil kolaps,“ vyslovil se Martin Robeš, dopravní expert koalice občanských sdružení.

Variantu modernizace železničního uzlu Brno s hlavním nádražím ve stávající poloze v říjnu 2004 podpořilo v referendu 86 % hlasujících Brňanů. V multikriteriálním hodnocení City Plan a Fakulty dopravní ČVUT byla v září 2007 vyhodnocena jako jednoznačně nejvýhodnější.

Primátor města Brna, sociální demokrat, Onderka přesto bohužel navzdory přání občanů podniká další kroky k přesunu nádraží. Nijak mu přitom nevzdoruje ani jeho náměstek Martin Ander, dřívější šéf aliance občanských sdružení Nádraží v centru, který byl přitom v komunálních volbách 2006 do zastupitelstva zvolen do značné míry právě díky příslibu, že přesunu nádraží zamezí.

Hlavní nadějí brněnských občanů tak zůstává možnost, že se na megalomanský projekt nepodaří získat dostatek peněz.