Ministr Bárta trvá na svém, na Ostravsku se stavět nebude

ČTK

Na pondělní tiskové konferenci v Moravskoslezském kraji ministr dopravy Vít Bárta (VV) oznámil, že neustoupí od pátečního rozhodnutí zastavit tři tamní velké silniční stavby, byť jsou těsně před dokončením.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) v pondělí neustoupil zástupcům Moravskoslezského kraje, kterým se nelíbí jeho páteční rozhodnutí zastavit dvanáct silničních staveb. Tři největší z nich se budují právě na severu Moravy.

Jedná se o silnici I/11 mezi Ostravou a Opavou, bohumínský most na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou, a takzvané prodloužení Místecké v Ostravě, která je dálničním přivaděčem. Jak řekl ČTK náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD), stavby jsou v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší.

„Budeme se nadále snažit o změnu ministerského rozhodnutí. Celý souboj o peníze pro Moravskoslezský kraj chceme přenést na parlamentní půdu," řekl náměstek. Kraj proto připraví na září setkání všech poslanců zvolených v Moravskoslezském kraji se zástupci dotčených měst a obcí, mnohé z nich už dnes protestují formou dopisů adresovaných na ministerstvo.

„Pana ministra jsme upozornili na to, že jeho rozhodnutí je v rozporu s programovým prohlášením vlády, která navrhuje zlepšit ovzduší na severu Moravy mimo jiné výstavbou obchvatů," sdělil novinářům Novák. Připomněl, že třetina prachových částic v tamním ovzduší, které je nejhorší v celé republice, pochází právě z dopravy. „Zároveň jsme ministru Bártovi sdělili, že náklady na konzervaci některých staveb mohou přesáhnout množství peněz, které je potřeba na jejich dokončení."

Bárta oponuje tím, že „ukvapenými rozhodnutími svých předchůdců“ zdědil více závazků, než na kolik mu zbývá peněz. I proto se chce snažit, aby se v dalších letech investovalo "maximálně ve prospěch občanů".

Severomoravané možná najdou zastání u ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS). „To, že většina ze zastavených velkých staveb se nachází v Moravskoslezském kraji, je z mého pohledu problematické a já si na to chci skutečně s panem ministrem Bártou sednout," uvedl v pondělí Drobil na stanici Rádio Česko. Dostavba dopravní infrastruktury v kraji podle něho zlepší ovzduší na severu Moravy, což je jedna z priorit současné vlády a hlavně samotného ministra životního protředí, který žije s rodinou v Ostravě.

Drobil také upozornil, že případná snaha ministerstva dopravy ušetřit vypuštěním například protihlukových zdí či přechodů pro zvěř by mohla být v rozporu s už zpracovanými rozhodnutími o vlivu staveb na životní prostředí (EIA).

Téma chce otevřít příští týden i moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas při setkání premiéra s hejtmany.