Ministr dopravy Bárta zastavil stavby na železnici. Podle odborníků je však třeba dostavět důležité koridory. Silnic a dálnic se Bártovo ne netýká, přestože je možné na nich ušetřit až třikrát víc.
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) včera s okamžitou platností rozhodl o zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty. ČTK to sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva. Stavbaři jsou podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) z jednání ministerstva v šoku, situace prý může skončit kvůli neplnění závazků ze strany státu až u soudu.
Jak doplnil Bárta na mimořádné tiskové konferenci, k zastavení výstavby vedla skutečnost, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy. Firmy podle Bárty přišly se slevami v řádu promilí až „titěrných" jednotek procent, což ministra neuspokojilo.
Krok podle Bárty souvisí se snahou zefektivnit výstavbu. „Z tohoto hlediska potřebujeme aktivní spolupráci stavebních společností, které, pevně doufám, budou číst učebnice krizového managementu, kdy by měl každý dodavatel dbát na zájmy svého zákazníka a obzvláště v době krize by měl chápat, že je zapotřebí jít zákazníkům naproti," uvedl Bárta.
„Odmítám nějaké silové řešení. Myslím, že žijeme v právním státě a státní úředník, byť vysoko postavený, by se měl umět chovat v souladu s právem," uvedl prezident SPS Václav Matyáš. Podle něj se stavby prodražují hlavně vinou státu, jehož zákony a normy často vyžadují „nesmyslné stavební prvky“.
Firmy jsou prý proto ochotné se státem jednat o změnách projektů a řadu prvků po dohodě ze smluv vyškrtnout. „Nějaké změny projektů jsou samozřejmě možné, ale za týden neudělá inventarizaci ani pánbůh, možná pan ministr do měsíce," uvedl Matyáš. Bárta také zastavil proplácení faktur a nařídil jejich prověrku „z hlediska věcného, časového a finančního plnění". Samotné firmy se se situací zatím seznamují a nechtějí se vyjadřovat. „Nebudeme to komentovat," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.
Šéf SŽDC Jan Komárek na tiskové konferenci uvedl, že se na zastavení staveb s ministrem dohodl. Podle něj jde o zhruba patnáct staveb v různém stadiu rozpracovanosti, za které měl stát letos zaplatit okolo deseti miliard korun. Týká se to především třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy na západ a jih Čech. Odstraňování škod po povodních se podle zástupců státu opatření netýká, stejně jako oprav a servisních prací pro zajištění bezpečnosti na železnici.
Podle někdejšího náměstka ministerstva a odborníka na železniční dopravu Petra Šlegra je však zastavení stavby koridorů špatným rozhodnutím. „Na rozdíl od dálnic, kde se staví tak říkajíc na zelené louce, jde u třetího a čtvrtého koridoru pouze o modernizace, provoz nyní funguje na mnoha místech omezeně a podle mého názoru je potřeba tuto stavbu dokončit, pokud se cestování na těchto tratích nemá vrátit do stavu před rok 89,“ řekl Deníku Referendum Šlegr.
Zároveň však souhlasí s tím, že prostor pro úspory je v případě silnic i železnic velký. „Jednou z možností je například omezení přerozdělování zakázek. Ty většinou získá velká firma nebo konsorcium, sama však realizuje pouze část stavby a zbytek předá další firmě. Tímto několikapatrovým systémem přichází stát o velké, nezanedbatelné peníze na maržích,“ upozorňuje Šlegr.
Ministr dopravy minulý týden vyzval firmy, které se podílejí na stavbách dopravní infrastruktury, aby státu navrhly výrazné slevy kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu. Zatímco stavby na železnici ministr zastavil, nabídky od stavitelů silnic a dálnic bude prý teprve zvažovat. Podle Matyáše však zatím žádný seznam nabídek na Ředitelství silnic a dálnic nedorazí.
Nabízí se tedy otázka, zda se ve skutečnosti nebude jednat o další omezení železniční dopravy ve prospěch dopravy silniční. Takový scénář však Petr Šlegr neočekává. „Věřím, že je cílem ministerstva udělat audit u železničních i silničních staveb. Nicméně je třeba vidět, že investice do silniční dopravy jsou dvakrát až třikrát vyšší, takže je zde jistě prostor k výraznějším úsporám,“ řekl Deníku Referendum Šlegr.
Na železnici se aktuálně staví:
Plánované dokončení Stavba
2013 Modernizace trati České Budějovice — Nemanice
2013 Modernizace trati Votice — Benešov u Prahy
2012 Optimalizace trati České Velenice — Veselí nad Lužnicí
2012 Optimalizace trati Bystřice nad Olší — Český Těšín
2011 Optimalizace trati Praha Hostivař — Praha hl. n.
2011 Modernizace trati Blažovice — Nezamyslice
2011 Rekonstrukce Střelenského tunelu
2011 Optimalizace trati Beroun — Zbiroh
2011 Optimalizace trati Stříbro — Planá u Mariánských Lázní
2011 Rekonstrukce stanice Bojkovice
2011 Modernizace trati Praha Libeň — Praha Běchovice
2011 Optimalizace trati Mosty u Jablunkova — Bystřice nad Olší
2010 Optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní — Cheb
2010 Brno — odstavné nádraží
2010 Uzel Přerov
2010 Rekonstrukce stanice Olomouc
2010 Nové spojení Praha hl. n. — Mas. n. — Libeň — Vysočany — Holešovice
2010 Elektrizace trati Lysá nad Labem — Milovice