Kajínek má v prvním víkendu rekordní návštěvnost

Ivo Bystřičan

Režijní, scenáristický a producentský debut Petra Jákla, který tuzemští recenzenti podrobili značné kritice, překonal během prvního víkendu po premiéře tříletý rekord návštěvnosti. Ten držel Svěrákův snímek Vratné lahve.

Rekordní návštěvnost Kajínka během prvního víkendu po premiéře ukazuje, jak málo se na návštěvnosti podepisují filmové recenze. V případě Kajínka jsou recenze laděny značně negativně, a to jak v HN, LN či na Aktuálně, z denního tisku film pochválila nepřekvapivě pouze MF Dnes.

Podstatně větší vliv na divácký zájem má mohutná reklamní kampaň, která probíhá ve spolupráci s bulvárním deníkem Blesk a TV Nova, a zejména využití jména a příběhu nejznámějšího českého vězně. Nepříliš přesvědčivý kriminální thriller Kajínek vyhrál svůj první víkend a dostal se na čelo návštěvnosti českých kin.

Za první víkend ho podle informací Unie filmových distributorů zhlédlo 119 602 diváků, kteří zaplatili 15,5 milionů korun. Přišlo na něj o 12 000 diváků více než na dosavadního držitele návštěvnického rekordu. Svěrákovy komediální Vratné lahve přilákaly v roce 2007 do kin vzápětí po premiéře 107 357 diváků.

České filmy v návštěvnosti první víkend po premiéře příliš nezaostávají za absolutními lídry žebříčku. Těmi jsou snímek Harry Potter a Princ dvojí krve, který vidělo vloni za první čtyři dny po premiéře 172 266 lidí. Další dvě místa obsadila v letech 2004 a 2003 série Pán prstenů: Návrat krále zhlédlo 149 095 a Dvě věže 138 868 diváků.

Na základě návštěvnosti během prvního víkendu se však nedá předem odvodit celkově dobrý výsledek filmu. Náklady na film činily 55 milionů korun, a Kajínek tak potřebuje, aby do kin přišlo půl milionu diváků.

Film Kajínek zároveň provází aféra. Filmař Ivan Fíla tvrdí, že části scénáře Jáklova filmu byly tvůrci ukradeny z jeho scénáře, který před lety napsal. Tvůrci filmu toto obvinění popírají a odmítli vynětí těch scén filmu, které Ivan Fíla označil za plagiát svého scénáře. Podle Fíly jeho scénář rozkrýval mechanismus moci a konkrétní pozadí kauzy, snímek Petra Jákla naopak považuje za naivní a bojácný.