Soubor Farma v jeskyni přišel o jeskyni
Roman SikoraPražský experimentální divadelní soubor ověnčený mnoha českými i zahraničními cenami je po několika letech opět bez působiště. Kvůli chystané transformaci Švandova divadla musí opustit prostory v Preslově ulici.
Vedení experimentální divadelního souboru Farma v jeskyni pracovalo na přípravách rekonstrukce svého pražského Prostoru Preslova 9, trafostanice a bývalých dílen někdejšího Realistického od roku 2007. V „Preslovce“ ale začal soubor působit už o tři roky dříve, kdy zde na pozvání Švandova divadla vznikly první projekty, mezi nimi i úspěšné představení SCLAVI / Emigrantova píseň.
Společně s managementem Švandova divadla, do jehož správy industriální objekt patří, šéf souboru Viliam Dočolomanský a jeho manažerka Šárka Pavelková postupně realizovali plán kombinující zkušební i prezentační prostor pro zavedené umělce se zázemím pro tvůrce i návštěvníky.
Činnost prostoru Preslova 9 bylo v plánu zahájit nejpozději v roce 2011. Farma v jeskyni přizvala ke spolupráci četné zahraniční osobnosti, což naznačovalo budoucí směřování rezidentury. V prostoru se pořádaly semináře, přednášky, konference i vícedenní akce a workshopy, jichž se stále častěji účastnili i profesionální herci z celé České republiky.
Podle Viliama Dočolomanského jim to dávalo možnost nahlédnout na herecké, pohybové i hlasové umění ze zcela jiného úhlu. „Vždy jsme se snažili o aktivní výzkum divadla. Nebrali jsme v potaz hranice států a akce v Preslovce byly takovou aplikovanou laboratoří, která si rychle získala početný okruh příznivců. Snad to bylo i tím, že jsme nabízeli zcela novou zkušenost,“ říká Viliam Dočolomanský.
To vše nyní i přes velké plány končí. Švandovo divadlo má totiž z iniciativy pražského magistrátu projít transformací včetně způsobu jeho financování a není jasné, co vše si bude moci do budoucna dovolit. Proto plánovaná rekonstrukce v prostorech v Preslově ulici neproběhne. A vzhledem k tomu, že se budova nachází v nedobrém stavu, Farma v jeskyni musí prostor i přes úsilí, které mu v posledních letech věnovala, opustit.
Po prázdninách by tak měl soubor působit na čtyřech různých místech v Praze, jako jsou NoD/Roxy, Divadlo Ponec nebo studio Švandova divadla. „Padá to, na co jsme se tři roky chystali, a to i formou grantů. Tím, že zmizela vize rezidentury, což stmelovalo náš profesionální soubor, vyvstalo i riziko přerušení kontinuity tvorby i samotné existence,“ doplňuje Šárka Pavelková.
Studio Farma v jeskyni založil roku 2001 při přípravách projektu Lorca v Praze Viliam Dočolomanský a pro název svého souboru použil doslovný překlad arabského slova daimuz, kterým byl pojmenován právě statek Federica Garcíi Lorcy. Tento mladý režisér ve světě úspěšně reprezentuje české divadlo a se svými kolegy už posbíral řadu ocenění.
Farma v jeskyni v předchozích letech získala například hlavní Cenu Alfréda Radoka, ocenění z divadelního festivalu Edinburgh Fringe 2006, Total Theatre Award — cena britského časopisu Total Theatre Magazine, A Fringe First Award — cena skotského deníku The Scotsman a Fringe Society nebo cenu britského deníku The Herald — A Herald Angel Award.