Na festivalu Divadlo bude Fontána, japonská legenda i čechovovské orgie

Roman Sikora

Už 18. ročník reprezentativního mezinárodního divadelního festivalu Divadlo se v Plzni chystá na polovinu září. Představení v tradičních divadelních sálech doplní i významní hosté hrající v ulicích a na náměstích.

Další, už 18. ročník prestižního mezinárodního festivalu Divadlo, se v Plzni chystá na 15. až 23. září. Jako každoročně nabídne, co organizátoři považují za nejvýznamnější divadelní inscenace uplynulé sezóny. Přijedou také četní zahraniční hosté.

„Letos jsme se při výběru zahraničního programu zaměřili na prestižní národní scény (národní divadla a členy Unie evropských divadel) na straně jedné a, podobně jako loni, na nové tváře evropského divadla na straně druhé,“ řekl ředitel festivalu Jan Burian.

K největším letošním lákadlům patří Nové rižské divadlo z Lotyšska s proslulou inscenací Sound of Silence režiséra Alvise Hermanise, jednoho z nejpozoruhodnějších režisérů východní Evropy. Představení beze slov, které hostovalo s obrovským úspěchem na řadě evropských jevišť, se inspirovalo „koncertem Simona a Garfunkela v roce 1968 v Rize, který se nikdy nekonal“.

Po dlouhé době se do Plzně také vrací Slovenské národní divadlo, tentokrát s cenami ověnčenou dramatizací Anny Kareninové režiséra Romana Poláka. Srbské národní divadlo z Nového Sadu přijede do Plzně se „snovým“ představením Loď pro panenky. Zahraniční program poprvé představí i dvě nová, ale v evropském kontextu již významná jména — režiséry Maju Kleczewskou z Polska a Sándora Zsotéra z Maďarska.

Kleczewská nastudovala v divadle Teatr Polski z Bydhoště provokativní inscenaci Čechovova Platonova, kterou kritika označila za „čechovovské orgie“. Zsotérova inscenace Shakespearova Kupce benátského z divadla Gézy Gárdonyiho v maďarském Egeru je typickou ukázkou režisérova scénického minimalismu. Kupec benátský získal Maďarsku ocenění jako nejlepší inscenace a nejlepší scénografie sezóny.

Z domácích divadel uvidí návštěvníci festivalu jak pražské scény — Dejvické divadlo, Divadlo Komedie, Národní divadlo, Divadlo Na Fidlovačce, Farma v jeskyni — tak i dvě z Brna — Národní divadlo (Reduta), Divadlo Husa na provázku — a dále Divadlo Petra Bezruče z Ostravy, Naivní divadlo z Liberce a hostitelská divadla J. K. Tyla a Alfa.

Kromě tradičních hracích míst jako Divadlo J. K. Tyla, Divadlo Alfa, Světovar, sál Peklo či zastávka Plzeň-Jižní předměstí nabídne festival také několik představení ve veřejném prostoru.

16. září večer přímo na hlavním plzeňském náměstí Republiky uvede hamburský soubor Bängditos Theater představení Fontána/ Überfluss. Jeho tématem je slavnostní spuštění fontány. „Fontána jako místo setkání, střed, magické centrum městských atrakcí se promění v dějiště velké a ztřeštěné podívané. Oficiální hosté jsou již na místě, občané očekávají událost s bezdechým napětím. Každý okamžik ceremoniálu byl předem přesně naplánován. Při spouštění podivné fontány do provozu však rozpoutají tři maniakální postavy ‚vodní peklo‘. Ohromná mašinérie se střetává s lidskou snahou ovládnout techniku,“ charakterizuje Fontánu výkonný producent festivalu Zdeněk Pánek.

Další dva večery 17. a 18. září budou v Křižíkových sadech patřit nevšednímu představení TaBALADA česko-francouzského souboru Décalages, které je volně inspirované japonskou legendou Obasute a kombinuje postupy a techniky cirkusového umění, vzdušné akrobacie, fyzického a loutkového divadla s hudbou a zpěvem. „V chudé zapadlé vesnici Obasute je zvykem, že staří lidé, kteří dovrší sedmdesátý rok věku, sami a dobrovolně odcházejí do hor, aby zde zemřeli. Na jejich poslední cestě na vrchol Narajamy — dubové hory, kde se shromažďují duše mrtvých — je doprovází jejich děti,“ uvádí autor Seiline Vallée.