Epopej: je to celé nesmysl, ale Praha se chce domluvit

ČTK, Roman Sikora

Po zákazu stěhování Slovanské epopeje městským úřadem v Moravském Krumlově se chce pražský magistrát s Krumlovskými domluvit. Čím dál více je ale slyšet názory, že celé stěhování je nesmyslné.

Praha se chce s Moravským Krumlovem na stěhování Slovanské epopeje smírnou cestou domluvit. Připravuje proto dopis se svými argumenty, který v příštích dnech odešle tajemníkovi krumlovského úřadu. Novinářům to dnes řekl pražský radní Ondřej Pecha (ODS). Teprve pokud Praha neuspěje, proti zákazu stěhování vydanému v pondělí se odvolá. Podle Pechy ale Moravský Krumlov nemá s Prahou žádnou smlouvu, která by mu umožnila obrazy dále vystavovat. Praha prý dílo už převzala.

Moravský Krumlov v pondělí na žádost Muchovy rodiny zakázal manipulaci se Slovanskou epopejí do té doby, než budou vyřešeny právní nejasnosti kolem darovací smlouvy, jejímž prostřednictvím Mucha obrazy Praze věnoval. Přitom právě v pondělí mělo začít stěhování obrazů do pražského Veletržního paláce.

Pecha dnes zpochybnil některé argumenty Moravského Krumlova, kterými úřad odůvodnil vydaný zákaz. V odůvodnění se prý uvádí, že obrazy mají být převezeny na neznámé místo. „Všichni snad víme, že epopej se stěhuje do Veletržního paláce,“ poznamenal radní. Podle Pechy úřad také rozhodl s nevídanou rychlostí a nemohl stihnout prostudovat všechny dostupné materiály.

Kvůli zákazu stěhování se ve čtvrtek mimořádně sejde rada hlavního města. Ta by měla podle Pechy projednat všechny právní možnosti, které Praha v této chvíli má. Jednou z nich je podle Pechy i žaloba u soudu.

Dnes kvůli záležitosti jednala rovněž Rada Jihomoravského kraje. Podle vedení kraje by měla epopej zůstat v Moravském Krumlově. Prý má na ni nezpochybnitelné morální právo.

Deníku Referendum se ke kauze stěhování Slovanské epopeje vyjádřil profesor Karel Stretti z Restaurátorské školy pražské Akademie výtvarných umění, který v minulosti opakovaně posuzoval stav epopeje. Naposledy 16. května 2010 a shledal ji  „v relativně dobrém, nezměněném stavu“. Stretti je „zásadně proti dočasnému provizornímu převážení velmi citlivých a křehkých temperových maleb, dokud nebude stát definitivní klimatizovaný pavilon dle závazku Prahy v darovací smlouvě“.

Podle něj nesmí politické motivace radních k převzetí epopeje ohrozit rozměrné umělecké dílo Alfonse Muchy a „dát Praze punc kulturních barbarů". Praha podle Strettiho usiluje o Muchovo dílo již počtvrté, opět ve zřejmé souvislosti s nadcházejícími volbami.

„Mediální uměle vytvořený tlak směřoval na podporu okamžitého přestěhování Slovanské epopeje do Prahy - tentokrát k dočasné (!) prezentaci v klimaticky nevyhovujícím prostředí velké dvorany Veletržního paláce NG, bez jasné další perspektivy stálé expozice či deponování a bez splnění základní podmínky darovací smlouvy, totiž postavit pro epopej vhodný objekt v Praze,“ kritizuje záměry hlavního města Stretti, podle kterého byly ke zpochybnění podmínek instalace v Moravském Krumlově médii tendenčně použity záběry neudržovných částí zámku, přestože prostory s epopejí jsou v dobrém stavu a mají vyhovující podmínky.

Provizorní instalace, k níž je pražská radnice odhodlána, podle něj přináší riziko pro barevné temperové vrstvy a pojidla malby. Pražská radnice tak „ohrožuje křehká díla vícenásobným stěhováním, klimatickými změnami a vystavení v přímém denním nefiltrovaném osvětlení, které způsobuje odbarvení pigmentů působením UV paprsků, což je v rozporu s mezinárodními směrnicemi pro galerijní instalace takto citlivých děl“.

Moravský Krumlov podle Karla Strettiho „pečuje o díla velmi odpovědně přes padesát let a díky jeho péči a odborné spolupráci s restaurátory Galerie hlavního města Prahy epopej přežila. Praha osmdesát let otálí se splněním závazku a nyní se snaží nalézt rychlé politicky prosazené řešení.“