Čas pro evropskou avantgardu

Stanislav Máselník

Od druhé světové války odmítali Evropané hrát svou vlastní roli v historii. Možná, že dozrál čas, aby se ekonomický projekt Evropské unie proměnil v koncept politický.

Bývalý předseda Evropské komise Jacques Delors kdysi v interview pro francouzský deník Le Monde řekl, že jedinou skutečnou otázkou evropské integrace je, jestli Evropané chtějí, nebo nechtějí hrát svou vlastní roli v historii. Od konce druhé světové války byla odpověď Evropanů zřejmá: odmítali politickou Evropu a přijali strategickou závislost na dvou cizích velmocech. Ačkoliv někteří s koncem studené války a s přijetím Maastrichtské smlouvy doufali ve změnu politického kurzu, ta nikdy nepřišla.

Evropská unie si za svůj vybrala koncept ekonomické Evropy a politickou Evropu, která se úzce pojí se společnou zahraniční a obrannou politikou i společnou ekonomickou a sociální politikou, odmítla. Namísto rozhodování o důležitých politických otázkách, které se týkají budoucnosti Evropy v měnícím se světě 21. století, se pracovalo jen na neustálém zdokonalování společného trhu, o jehož podobě neměli koneckonců evropští občané nikdy možnost politické volby. Co více, evropské státy se vzdaly své svrchovanosti nejen ve prospěch globalizovaného trhu a strategických zájmů Spojených států, ale i ve prospěch EU jakožto politického uskupení, o jehož konečné podobě a konečných hranicích čelní politici nikdy vážně neuvažovali. Politická moc a svrchovanost jsou přitom úzce propojeny.

×
Diskuse
July 24, 2010 v 3.33
nastal čas pro jasnou vizi?
Takto závažné téma (Evropa, politická moc a svrchovanost) si nezaslouží publicistickou libovolnost a povrchnost. Kdyby článek např. začal slovy Romano Prodiho, došel by někam jinam. „Symbolické“ uchopení historie je zde vůči historii téměř nonšalantní.
SH
July 25, 2010 v 16.19
Utopie a realita
Když jsme na konci šedesátých let s přáteli snili o sjednocení Evropy, viděli jsme jedinou možnost. Napřed rozčlenění novodobých a fakticky historicky mladých národních států, na své tradiční prvky, spolkové země, knížectví a jiné formy středověkých samostatných území. A teprve následné sjednocování. Nesjednocovala by se tak Francie a Německo s Lucenburskem, ale Burgundsko a další se Saskem a dalšími. Viděli jsme toto rozčlenění na alespoň trochu srovnatelné celky, jako jedinou šanci možného sjednocení. Názor to byl v situaci všeobecného ohrožení naivní a sociálně inženýrský.
Evropská unie měla v mých očích jakýs takýs logický vývoj až do poslední dekády minulého století. Tehdy se ale „staré“ členské země dopustily zásadní chyby. Měly, při zmizení ohrožení ze strany SSSR, vytvořit v prvé řadě alespoň jednotné instituce zahraniční politiky a obrany, ne-li dokonce i sociální politiky a spravedlnosti. Měly ale především vypracovat ústavu, pokud možno ve formě především politické deklarace a základních principů tvorby společných institucí. A teprve potom měly přivolit k rozšiřování. Jestliže ale překotně začaly rozšiřovat EU o nové členy a teprve když jich bylo víc jak dvě desítky, začaly vytvářet svůj základní zákon, tak vlastně stavěly budovu od střechy. Což je při využití moderních technologií sice také možné, ale nepoměrně nákladnější. A ještě nezaručuje výsledek.
Osobně jsem nikdy nepovažoval za upřímné ty vlády, které po vstupu do EU si i nadále vydržovaly obrovské úřady pro vnější věci, tedy především ministerstva zahraničí s ambasádami a ministerstvo válčení.