Tíseň zadlužených

Zdeněk Vyšohlíd

Krach bankovních domů ukázal, že svěřit zvlášť důležité zboží, jímž jsou peníze ve všech svých možných odvozených podobách, privátní sféře a trhu, je nebezpečné.

I

Náladu nemáme, ale nálada má nás. Odkud se ale bere? Odkud se berou naše stísněné nálady? Všechno lze zaplatit a koupit — i náladu?

Zboží a konzum jako by vyplnily univerzum. Všechno lze koupit a zaplatit. Peníze jako by se staly silou všemocnou — což je klam, protože peníze jsou, jak říkávali ekonomové, také jen zvláštním druhem zboží. I když jimi platíme — i když si je půjčujeme.

Je-li možná komodifikace všeho (od péče o zdraví, staré a nemocné, od tzv. „reprodukce pracovní síly“), pak člověk (filosofové říkají duch nebo sebevědomí) prožívá tíseň a strach ze smrti zcela oprávněně: duch nebo sebevědomí jako komodita už vlastně není duchem, není sebevědomím, už vlastně neexistuje. Zboží je naplno až po užití a použití.

II

Skutečnost trhu přeje: od péče přes vzdělání po pětikorunu za použití pisoáru — vše zpoplatněno! Z peněz je síla všemocná. Komodifikace vysokoškolského vzdělání nejen dělí lidi na ty, kterým je vzdělání dosažitelné, a ty, kterým dosažitelné není. I ve své mírné a lidové formě tzv. „odloženého školného“ má závažné konsekvence: absolventi vkročí do života spíš jako „dobře ochočení občané“ než jako svéhlaví a kritičtí mladí vzdělanci. (T. Stöckelová, DR, v rozhovoru „Lidé zadlužení…“) Peníze už neinspirují, ale hrozí a děsí jako pendrek anonymního bachaře — a z dlužníků jsou chovanci, vězni.

Pohybovat se v (sub)systémech moci a peněz, jak o tom píše J. Habermas, už občana nezatěžuje zodpovědností za svobodnou volbu, ale spíš obavou, s čím zase bachaři přijdou. Vůli občanů nahrazuje politická vůle kontrolovat toky peněz (M. Macek: O nic jiného v politice nejde), posléze svévole, odstraňující ze světa vše, co se příčí vůli kontrolovat penězotoky. Řeč peněz přehlušuje řeč sebevědomých jedinců, obce, demokracie.

×
Diskuse
July 21, 2010 v 6.38
dodatek
V pondělí tomu bude 216 let od chvíle, kdy Robespierre pronesl svá poslední prostá slova v Konventu: Obránci svobody nebudou ničím než vyhnanci, dokud bude vládnout horda podvodníků. (Ô les défenseurs de la liberté ne seront que des proscrits, tant que la horde des fripons dominera) 26.7.1794
Karel Kosík (Pravda exilu – exil pravdy) nalezl podobná slova v knize Apologorum Christianorum Manipuli Sex et Alethea Exul od Johanna Valentina Andreae z roku 1618:
„Jak bych se nebála, žaluje Pravda, když mrskána důtkami a ocejchována bezprávím, musím bloudit jako vyhnanec?“
Vzpomenu i píseň Vladimíra Vysockého na stejné téma.

Proč to připomínám? Protože při úvahách o státu a státní moci je důležité vědět, že jde o republiku (věc veřejnou). To není jen státní „forma“, to je stát, o který dnes běží.
July 21, 2010 v 9.06
dodatek k dodatku
Na téma republika publikoval zásadní článek PETR SCHNUR v Literárkách č. 27/2010 (Sbohem, republiko).
K přečtení ZDE:
http://www.literarky.cz/domov/politika/2577-sbohem-republiko
SH
July 21, 2010 v 9.40
Praktická poznámka
Dluh má dvě základní formy. Půjčka úročená a bezúročná. Úročená, čili úvěr, je fakticky jedním z motorů růstu, protože dlužník musí vždy vytvořit hodnotu vyšší, než jakou si vypůjčil. Bezúročná půjčka při nevyhnutelné inflaci fakticky zajišťuje, že dlužník vrací méně, než mu bylo půjčeno. Pokud nejde zabránit, aby vláda zavedla odložené školné, pak alespoň prosazujme jeho neúročení.
July 22, 2010 v 9.11
téměř definice ANEB meze kontemplace
Štěpán Kotrba říká:
"...zatímco pravici spojují peníze, levici rozdělují ideje…"
Petr Schnur říká:
"... bylo zažehnáno nebezpečí levicového puče. ... Naše země se nevrací ke „komunismu", ale rovnou do 19. století."