Tíseň zadlužených
Zdeněk VyšohlídKrach bankovních domů ukázal, že svěřit zvlášť důležité zboží, jímž jsou peníze ve všech svých možných odvozených podobách, privátní sféře a trhu, je nebezpečné.
I
Náladu nemáme, ale nálada má nás. Odkud se ale bere? Odkud se berou naše stísněné nálady? Všechno lze zaplatit a koupit — i náladu?
Zboží a konzum jako by vyplnily univerzum. Všechno lze koupit a zaplatit. Peníze jako by se staly silou všemocnou — což je klam, protože peníze jsou, jak říkávali ekonomové, také jen zvláštním druhem zboží. I když jimi platíme — i když si je půjčujeme.
Je-li možná komodifikace všeho (od péče o zdraví, staré a nemocné, od tzv. „reprodukce pracovní síly“), pak člověk (filosofové říkají duch nebo sebevědomí) prožívá tíseň a strach ze smrti zcela oprávněně: duch nebo sebevědomí jako komodita už vlastně není duchem, není sebevědomím, už vlastně neexistuje. Zboží je naplno až po užití a použití.
II
Skutečnost trhu přeje: od péče přes vzdělání po pětikorunu za použití pisoáru — vše zpoplatněno! Z peněz je síla všemocná. Komodifikace vysokoškolského vzdělání nejen dělí lidi na ty, kterým je vzdělání dosažitelné, a ty, kterým dosažitelné není. I ve své mírné a lidové formě tzv. „odloženého školného“ má závažné konsekvence: absolventi vkročí do života spíš jako „dobře ochočení občané“ než jako svéhlaví a kritičtí mladí vzdělanci. (T. Stöckelová, DR, v rozhovoru „Lidé zadlužení…“) Peníze už neinspirují, ale hrozí a děsí jako pendrek anonymního bachaře — a z dlužníků jsou chovanci, vězni.
Pohybovat se v (sub)systémech moci a peněz, jak o tom píše J. Habermas, už občana nezatěžuje zodpovědností za svobodnou volbu, ale spíš obavou, s čím zase bachaři přijdou. Vůli občanů nahrazuje politická vůle kontrolovat toky peněz (M. Macek: O nic jiného v politice nejde), posléze svévole, odstraňující ze světa vše, co se příčí vůli kontrolovat penězotoky. Řeč peněz přehlušuje řeč sebevědomých jedinců, obce, demokracie.
Karel Kosík (Pravda exilu – exil pravdy) nalezl podobná slova v knize Apologorum Christianorum Manipuli Sex et Alethea Exul od Johanna Valentina Andreae z roku 1618:
„Jak bych se nebála, žaluje Pravda, když mrskána důtkami a ocejchována bezprávím, musím bloudit jako vyhnanec?“
Vzpomenu i píseň Vladimíra Vysockého na stejné téma.
Proč to připomínám? Protože při úvahách o státu a státní moci je důležité vědět, že jde o republiku (věc veřejnou). To není jen státní „forma“, to je stát, o který dnes běží.
K přečtení ZDE:
http://www.literarky.cz/domov/politika/2577-sbohem-republiko
"...zatímco pravici spojují peníze, levici rozdělují ideje…"
Petr Schnur říká:
"... bylo zažehnáno nebezpečí levicového puče. ... Naše země se nevrací ke „komunismu", ale rovnou do 19. století."