Potřeby jsou omezené, to žádostivost je nekonečná
Jiří SilnýZdálo by se, že jednou už konečně budou mít lidé dostatek a nebudou se již muset honit za dalšími požitky a majetky. S jídlem však roste chuť.
Slepá ulice je velmi příhodná metafora, chceme-li charakterizovat současný směr civilizačního vývoje. Limity, na které narážíme, se týkají zdrojů, obyvatelnosti planety i sociální soudržnosti. O krizi západní civilizace se mluví už nejméně sto let a dvacáté století přineslo tolik lidmi způsobených katastrof jako žádné jiné období v dějinách. Zároveň bylo v řadě oblastí a v mnoha regionech dosaženo nesporných úspěchů při zabezpečování zdrojů pro život v dostatku, v lidském poznání i v pokroku svobody a lidského rozvoje.
Rozpory mezi možnostmi, kterých lidstvo dosáhlo, a rozumnými způsoby jejich využití se přitom, jak se zdá, nezmenšují, ale rostou. Na všech stranách dochází k absurdnímu plýtvání a iracionálnímu ničení hodnot materiálních i duchovních. Hnací silou toho všeho je představa nezbytného a blahodárného růstu spotřeby a výroby, ačkoli je zřejmé, že od hranice dostatku už růst nepřináší další zvýšení kvality života, ale jenom víc problémů.
O mezích růstu se už také mluví dlouho a téma se dostává z alternativních a odborných diskusí i do vysoké politiky, jak nedávno upozornil například Jindřich Kalous v Britských listech. Vedou se i diskuse o udržitelném umenšování. Změna směru budoucího vývoje vyžaduje mnoho změn v organizaci společnosti a ekonomiky a také velký převrat v myšlení.
Soutěživost a z toho údajně plynoucí touha po růstu není přirozenou vlastností člověka, ale pouze jeho přírodním atavismem. Což by se nemělo zaměňovat. Soutěživost plyne asi z přírodního samčího pudu permanentního soupeření a je tedy pozůstatkem onoho předlidského v lidském společenství. Naopak přirozeně lidským je tuto přírodní agresivitu zvládat, čili podřídit svou individualitu pravidlům společenství, protože člověk by jako osamělý jedinec nikdy ani nevznikl. Rozvinul se teprve v komunitě, ve společenství, kde především řeč akcelerovala všestranný růst jeho schopností oproti ostatním tvorům.
Chorobnou závislostí není jen konzum, ale v prvé řadě hromadění bohatství nad všechny meze, protože jeho konečným cílem je vždycky nadvláda nad jinými. Dokud se v etice lidstva neprosadí, že hromadění bohatství je společnostně nebezpečným jevem, který musí být léčen, jako každé jiné závisláctví, a možná i sankcionován, dotud máme o jedno riziko ohrožující existenci celého lidstva více.