Víra ve změnu
Michael HauserBez víry ve změnu, třeba zdánlivě nemožnou, se život mění v neradostné a beznadějné vegetování, v pouhé opakování bezútěšnosti, která je kolem nás.
Když starořecký básník Pindaros píše o trestech, které postihly Tantala za krádež ambrosie a nektaru, uvádí, že hlad, žízeň a strach z balvanu nad jeho hlavou, není to nejhorší. Tou největší strastí, která předčí všechny ostatní, je bezútěšný a beznadějný život, zbavený radosti (Olympijské zpěvy I, 60-65).
Pokusme se to převést na současnou situaci. Vypadá to, jako by samotné sociální problémy, omezování životních prostředků, krácení volného času, strach ze ztráty zaměstnání, byly tím nejhorším, co přineslo odbourávání sociálního státu a ekonomická krize. Ale problém je v tom, že i během zlaté éry sociálního státu si mnozí všimli, že lidé sice mají dostatek prostředků a celkem zajištěný život, ale něco důležitého tu chybí.
Jinak je tomu se sociálním státem. Osobně jej sice zásadně odmítám, ale z naprosto jiného důvodu, než z myšlenky, že je možný jenom při „Růstu růstu“, řečeno s Bělohradským.
Za druhé mně vadí v té souvislosti autorovo zjednodušené vidění konzumu. Spíše by se mělo asi hovořit o idejích konzumerismu. Autorovi se ty dva pojmy nechtěně spojily. Konzumem je totiž každá spotřeba, tedy i ta nezbytná. Takže by bylo vhodné v prvé řadě čísly doložit, kolik procent lidí si může u nás dovolit jen onen nezbytný, každodenní konzum. Teprve pak bychom měli kritizovat konzumerismus, zvláště když se zvrhává v životní styl, především u posledních zbytků středních vrstev. A zase by stálo za námahu pokusit se vysondovat, kolik procent lidí si, alespoň u nás, může skutečně dovolit žít kupříkladu podle módních trendů v jídle, pití, cestování, nákupu automobilů, elektroniky a ostatním. A konečně by nebylo od věci, srovnat výdaje v předešlé větě uvedených, s výdaji superboháčů s vlastními letadly, domy na několika kontinentech, vlastními ostrovy, ba dokonce armádami. Cosi ve mně mi říká, že neexistence „konzumu“ té maličké vrstvičky posledně uvedených, by spolehlivě vystačilo na nejnutnější výdaje skutečně sociálně potřebných.
Ne tedy pouze sociální stát, ačkoliv jeho obrana může být dnes dílčím úkolem aktuálním. Ne tedy konzum zaplacený závislostí občana na bankách, zaměstnavateli, státu atd.
Osvobozený člověk je tou levicovou ideou, která vyžaduje změnu celého globálně kapitalistického systému
Tedy pokud připustíme, že levicí není pouze ČSSD
A možná, že takovéto "květnaté" úvahy nikam nevedou, dokud namísto vize máme televizi a internet.