Vlastník poslední opoziční televize ve Venezuele utekl do USA

Petr Jedlička

Venezuelský mediální magnát a patron protichávezovské opozice Guillermo Zuloaga se měsíc po svém zmizení objevil ve Washingtonu. Dle vlastního prohlášení chce pokračovat v boji za lidská práva, podle venezuelské vlády je ale jenom uprchlý zločinec.

Měsíc nezvěstný držitel většinového balíku akcií venezuelské televizní stanice Globovision Guillermo Zuloaga se na konci minulého týdne nečekaně objevil na zasedání Meziamerické komise pro lidská práva (IHCAR) ve Washingtonu. Po skončení schůzky vystoupil před novináře a zkritizoval zhoršující se poměry ve své zemi.

„Přišli jsme hledat spravedlnost, jíž se nám ve Venezuele nedostává,“ uvedl magnát přímo do vysílání Globovision.

Spolu se synem Carlosem čelí Guillermo Zuloaga ve Venezuele trestnímu stíhání za konspiraci, nezákonný obchod s nedostatkovým zbožím a lichvářství. Oba se nicméně cítí nevinní a tvrdí, že důvod jejich stíhání je čistě politický.

„Nechť se sem (představitelé venezuelského režimu) dostaví a dokážou, že jsme se dopustili nějakého zločinu,“ řekl americkým novinářům.

Venezuelské orgány se oba Zuloagy snažily dopadnout více než měsíc. Již v druhé polovině června se tušilo, že odešli ze země. Nevědělo se ale kam. Guillermo se nyní přihlásil k pokračování vlastní politické kampaně ze severoamerického exilu.

„Znovu ujišťuji naše diváky, že ani na moment nezanechám obrany principů a hodnot, na nichž je naše země postavena,“ dodal pro Globovision.

Stanice Globovision je poslední venezuelskou televizí, která se zaměřuje na kritiku režimu Huga Cháveze a otevřeně straní opozici. V dubnu 2002 přímo podporovala pokus o protichávezovský převrat.

Režim se hájí

Režim prezidenta Cháveze začal s otevřenou perzekucí opozičních médií naplno až vloni na podzim, tedy po deseti letech u moci. Na základě zákona, jenž začal platit letos v lednu, získaly všechny soukromé stanice povinnost dávat určitý prostor vládnímu zpravodajství. Šest soukromých stanic se rozhodlo, že nebudou zákon respektovat, a byly tak donuceny přestat s vysíláním.

Představitelé Chávezova režimu hájí svou politiku poukazem na skutečnost, že většina vysílacích i tištěných médií ve Venezuele patří magnátům Zuloagova typu. Ti mají podle oficiálních vyjádření z Caracasu zájem na zkreslování skutečnosti a destabilizaci pořádků.

Mezi prvními přestala ve Venezuele z donucení vysílat známá opoziční stanice RCTV (květen 2007), jejíž komentátoři vyzývali přímo ke svržení Chávezova režimu. RCTV přesto nebyla oficiálně zakázána, pouze jí úřad neprodloužil licenci.

Meziamerická komise pro lidská práva (IHCAR) je nezávislý orgán, který funguje v rámci Organizace amerických států. Kritikové politiky USA v Jižní Americe ji často obviňují z nadřazování zájmů Washingtonu oficiálním důvodům její existence.

Další informace:

BBC News Guillermo Zuloaga, critic of Venezuela president, in US

El Universal Guillermo Zuloaga "asks for justice" at the IACHR

    Diskuse (0 příspěvků)