Fiat stěhuje výrobu z Polska do Itálie, mezi polskými dělníky to vře

Roman Sikora

Koncern Fiat se rozhodl přestěhovat výrobu populárního modelu Panda do své továrny u Neapole. Dělníci z postižených polských Tych zaslali svým italským kolegům dopis, aby pomohli přesun zmařit.

Na konci loňského roku během schůzky s italským premiérem Silviem Berlusconim oznámil koncern Fiat záměr přemístit výrobu populárního vozu Panda ze svého nejproduktivnějšího závodu v Evropě v polských Tychách do Pomigliano d'Arco u Neapole. Do Tych chce místo toho údajně přestěhovat výrobu méně úspěšného modelu, která zdaleka nemá dosahovat úrovně produkce Pandy.

Rozhodnutí koncernu komentoval pro deník Corriere della Serra generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne: „Aby automobilový koncern stěhoval výrobu z východní Evropy na Západ, ještě nikdo neviděl.“ Podtrhl tak zcela bezprecedentní rozhodnutí koncernu.

Jak uvedla polská Gazeta Wyborcza, Fiat se k přestěhování výroby do Itálie odhodlal i přesto, že ho to přijde na 700 milionů euro. K definitivnímu stvrzení investice chybí už údajně jen souhlas italských odborářů s pracovními podmínkami podobnými těm v Polsku. Mají zahrnovat třísměnný provoz po šest dnů v týdnu (oproti stávajícím dvěma směnám a pěti pracovním dnům), navýšení přesčasů, zkrácení přestávek a také omezení práva na absence a na stávku.

O nových podmínkách s italskými odbory jedná koncern už několik týdnů a je stále netrpělivější. Dokonce už i vyhrožoval, že nebudou-li jeho podmínky přijaty, je odhodlán továrnu v Pomigliano d'Arco zcela uzavřít a výrobu přestěhovat jinam. Nakonec se koncern se třemi odborovými centrálami dohodl na uspořádání referenda mezi zaměstnanci továrny u Neapole. Také proto, aby zlomil odpor čtvrté odborové centrály, která dohodu zatím odmítá.

Fiat oficiálně oznámil, že továrna v Tychách v důsledku stěhování sníží v příštích letech jako jediná pobočka Fiatu v Evropě svou výrobu až o jednu čtvrtinu. K možnému propouštění dělníků, kterých v Tychách pracuje šest a půl tisíce, se Fiat zatím nevyjádřil.

Už teď je ovšem jisté, že omezení výroby v Polsku nepostihne jen továrnu Fiatu, ale také síť polských dodavatelů, která je na výrobu v Tychách vázaná. Díly k Pandě bude totiž levnější vyrábět přímo v Itálii.

Podle Corriere della Serra, v textu s názvem „Dejte nám novou Pandu. Jsme lepší než Italové" se mezi polskými dělníky v Tychách šíří přesvědčení, že Fiat bude svého rozhodnutí brzy litovat, protože produkce Pandy v Itálii bude váznout. Šéfka tamních odborů Solidarita prohlásila: „Za rok v Tychách šest tisíc dělníků vyrobí 600 tisíc aut. V Pomigliano jich bude k vyrobení stejného počtu zapotřebí dvacet tisíc.“

Na stránkách komunistického italského deníku Liberazione se také včera objevil dopis dělníků z Tych adresovaný italským kolegům z továrny u Neapole. V souvislosti s chystaným referendem je vyzývají, aby zabránili přesunu výroby Pandy do Itálie. Upozorňují v něm, že „Fiat provozuje se svými zaměstnanci velmi špinavou hru“.

×