Fiat stěhuje výrobu z Polska do Itálie, mezi polskými dělníky to vře

Roman Sikora

Koncern Fiat se rozhodl přestěhovat výrobu populárního modelu Panda do své továrny u Neapole. Dělníci z postižených polských Tych zaslali svým italským kolegům dopis, aby pomohli přesun zmařit.

Na konci loňského roku během schůzky s italským premiérem Silviem Berlusconim oznámil koncern Fiat záměr přemístit výrobu populárního vozu Panda ze svého nejproduktivnějšího závodu v Evropě v polských Tychách do Pomigliano d'Arco u Neapole. Do Tych chce místo toho údajně přestěhovat výrobu méně úspěšného modelu, která zdaleka nemá dosahovat úrovně produkce Pandy.

Rozhodnutí koncernu komentoval pro deník Corriere della Serra generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne: „Aby automobilový koncern stěhoval výrobu z východní Evropy na Západ, ještě nikdo neviděl.“ Podtrhl tak zcela bezprecedentní rozhodnutí koncernu.

Jak uvedla polská Gazeta Wyborcza, Fiat se k přestěhování výroby do Itálie odhodlal i přesto, že ho to přijde na 700 milionů euro. K definitivnímu stvrzení investice chybí už údajně jen souhlas italských odborářů s pracovními podmínkami podobnými těm v Polsku. Mají zahrnovat třísměnný provoz po šest dnů v týdnu (oproti stávajícím dvěma směnám a pěti pracovním dnům), navýšení přesčasů, zkrácení přestávek a také omezení práva na absence a na stávku.

O nových podmínkách s italskými odbory jedná koncern už několik týdnů a je stále netrpělivější. Dokonce už i vyhrožoval, že nebudou-li jeho podmínky přijaty, je odhodlán továrnu v Pomigliano d'Arco zcela uzavřít a výrobu přestěhovat jinam. Nakonec se koncern se třemi odborovými centrálami dohodl na uspořádání referenda mezi zaměstnanci továrny u Neapole. Také proto, aby zlomil odpor čtvrté odborové centrály, která dohodu zatím odmítá.

Fiat oficiálně oznámil, že továrna v Tychách v důsledku stěhování sníží v příštích letech jako jediná pobočka Fiatu v Evropě svou výrobu až o jednu čtvrtinu. K možnému propouštění dělníků, kterých v Tychách pracuje šest a půl tisíce, se Fiat zatím nevyjádřil.

Už teď je ovšem jisté, že omezení výroby v Polsku nepostihne jen továrnu Fiatu, ale také síť polských dodavatelů, která je na výrobu v Tychách vázaná. Díly k Pandě bude totiž levnější vyrábět přímo v Itálii.

Podle Corriere della Serra, v textu s názvem „Dejte nám novou Pandu. Jsme lepší než Italové" se mezi polskými dělníky v Tychách šíří přesvědčení, že Fiat bude svého rozhodnutí brzy litovat, protože produkce Pandy v Itálii bude váznout. Šéfka tamních odborů Solidarita prohlásila: „Za rok v Tychách šest tisíc dělníků vyrobí 600 tisíc aut. V Pomigliano jich bude k vyrobení stejného počtu zapotřebí dvacet tisíc.“

Na stránkách komunistického italského deníku Liberazione se také včera objevil dopis dělníků z Tych adresovaný italským kolegům z továrny u Neapole. V souvislosti s chystaným referendem je vyzývají, aby zabránili přesunu výroby Pandy do Itálie. Upozorňují v něm, že „Fiat provozuje se svými zaměstnanci velmi špinavou hru“.

V dopise se dále také píše: „Když přestěhují výrobu, tady v Polsku nám řeknou, že kdybychom těžce pracovali a překročili veškeré normy produkce, svá místa bychom si uhájili a byla by vytvořena další.“ „Myslí si, že lidé ze strachu o práci nebudou bojovat. Ale my jsme rozzuření.“

„Italské dělníky teď jako pokaždé prosí, aby horší podmínky akceptovali. Tomu, kdo pro ně pracuje, zdůrazňují, že jestli nebude chtít pracovat jako otrok, je připraven někdo jiný, kdo je ochoten ho nahradit,“ tvrdí se v dopise nepodepsaných zaměstnanců Fiat Auto Poland.

„Nadále mezi sebou nemůžeme soupeřit o pracovní místa. Musíme se spojit a bojovat o své zájmy na mezinárodním fóru. Nám v Tychách nezbývá nic jiného než přestat klečet a začít bojovat. Prosíme naše kolegy, aby se postavili na odpor a sabotovali firmu, která po léta sála naši krev, a teď na nás plive,“ napsali autoři výzvy, kterou zakončili slovy: „Dělníci, nadešel čas změn.“

Je těžké odhadnout, jaký vliv bude mít dopis na úterní referendum italských dělníků z Pomigliano d'Arco. Ale podle oslavných nacionálně laděných výroků některých tamních odborových předáků, kteří oslavovali návrat vlajkové lodi Fiatu, Pandy, do lůna domovské Itálie, je možné soudit, že žádný.