Nova i Prima už mají umisťování produktů přímo do vlastních pořadů v nabídce pro inzerenty, na product placement se připravuje dokonce i Česká televize.
Product placement, tedy umisťování komerčních produktů do televizních pořadů za úplatu, bude od června legální. Pro inzerenty to znamená „novou možnost komunikace značek, produktů a služeb“, pro televizní diváky ještě vyšší dávky reklamy.
Ta byla dosud vykázána do reklamních bloků, během kterých si diváci mohli dojít na záchod nebo se občerstvit. Nyní bude reklama ještě neodbytnější, a to i na veřejnoprávní České televizi, která jej zařadí od července do svých pravidelných magazínů.
„Rozhodně to ovšem neznamená, že od prvního dne budou všechny pořady tuto možnost využívat. Je to úplná novinka, a bude tedy potřeba nějaký čas, aby se s ní trh naučil pracovat,“ citovala ČTK mluvčího ČT Ladislava Štichu.
„Product placement jsme začali klientům nabízet v rámci naší obchodní nabídky, silnější odraz této formy komunikace na obrazovce očekáváme se začátkem podzimní sezony,“ doplnila mluvčí Novy Michaela Fričová.
„Product placement již aktivně prodáváme, a je tedy součástí naší standardní obchodní nabídky. Směřujeme jej do všech pořadů vlastní tvorby kromě zpravodajství," řekla ČTK mluvčí Primy Jana Kocová.
Pořady s product placementem budou muset být na začátku i na konci označené, procento televizního vysílání nezasaženého reklamou ale ještě víc poklesne. Placené vystavování výrobků by se sice nemělo objevit ve zpravodajství a dětských pořadech a mezi inzerovanými výrobky by se neměly objevit alkohol a léky, v důsledku se však ještě více rozmlží hranice mezi reklamou a regulérním vysíláním.
Problém je v tom, že inzerenti rádi vidí své výrobky v pozitivním kontextu — hrozí proto trend, kdy budou pořady natáčeny na míru inzerovaným výrobkům, a stanou se de facto pozadím pro inzerované produkty, případně dokonce televize zavedou zcela nové pořady pouze kvůli tomu, aby do nich mohly snadno vkládat product placement. O problém jde zejména v případě České televize, která by měla primárně sloužit veřejnosti, a nikoliv inzerentům.
Podle průzkumu společnosti Mediaresearch nicméně více než polovině ze zhruba pěti set dotázaných product placement v ději filmu nevadí, většina lidí rovněž preferuje záludnější product placement před regulérní reklamou. Product placement již nyní pokrývá asi pětinu nákladů na natočení českého filmu, v televizi byl však dosud zakázaný, což pak při vysílání těchto i zahraničních filmů způsobovalo problémy. Zastánci product placementu proto tvrdí, že jeho legalizace pouze ošetří dávno existující praxi, která vlastně dosud byla se zákonem na štíru.
Další informace:
Mediář Většina lidí by upřednostnila product placement před klasickou reklamou