Úpadek médií je politický problém

Jakub Patočka

Podle průzkumu, o němž včera referovala ČTK, se sami novináři domnívají, že se snižuje kvalita médií. I novináři tedy vidí to, co všichni ostatní. Úroveň médií je přitom politický problém a má politické řešení. Jen vůle k němu schází.

Podle včerejší zprávy ČTK, kterou převzalo jen několik malých médií, kvůli krizi a digitální revoluci ubylo novinářů. Z průzkumu, kterého se mělo účastnit 115 novinářů ze 27 zemí Evropy, Středního východu a Afriky, údajně vyplývá, že novinářů je čím dál méně, nemají na svou práci dost času a kvalita jejich práce strádá.

Upřímně řečeno dotyčná zpráva ČTK nebyla právě výstavní. Ve zprávě se sice říká, že průzkum dělala PR agentura Burson-Marsteller proslulá brutálními manipulacemi s mediálním obsahem v zájmu svých klientů, ale o metodice zkoumání se nedovíme takřka nic. Proč si propagandisté takový průzkum vůbec pořizují? Aby zjistili, jak se jim daří škodit, jak prořídly řady protivníka?

Podíl agentury Burson-Marsteller a jí podobných institucí na úpadku kvality médií je závažným tématem, ale nyní nás nemá odvést od podstaty. Ta je prostá, průzkum-neprůzkum. Málokdo totiž bude mít sklon s podstatou zprávy polemizovat, poněvadž potvrzuje intuici většiny z nás: noviny jsou čím dál tím méně ke čtení a rovněž s veřejnoprávními médii to jde od desíti k pěti.

Příčina takového děje netkví v nějakém mýtickém sklonu světa zhoršovat svůj stav, aby dědové měli před svými vnoučaty nač nostalgicky vzpomínat, nýbrž spočívá v jednoduše popsatelných konkrétních společenských jevech.

×