Prázdný střed a zdivočelé okraje

Jan Černý

Namísto řádné veřejné rozpravy máme zákopovou válku a namísto zmnožování idejí souboj dobra a zla. Jsme schopni tuto situaci změnit?

Rád bych dnes pokračoval v úvahách, které jsem naznačil v minulém sloupku o Jiřině Šiklové a „havlismu“. Společenská atmosféra těsně polistopadového období do sebe nasála intelektuální a občanské dědictví Václava Havla, symbolu a jakéhosi garanta listopadové změny; z této atmosféry je přijala za své významná část kulturní inteligence, již nazývám havlovská inteligence. Toto dědictví je — jako všechny velké společenské jevy — ambivalentní. V listopadu 1989 a několik let poté jasně převažovaly jeho pozitivní, demokratické a participativní rysy: občanská aktivizace, zájem o veřejné dění, důraz na slušnost a rozumnost, obrana lidských práv, odpor vůči diktátorským a manipulativním praktikám moci. S postupem času se ovšem začaly vyjevovat elitářské rysy havlovského pojetí občanství, které mohou vést až k postojům nedemokratickým.

Nepřímo to souviselo s ekonomickým a politickým vítězstvím klausismu. Václav Klaus dokázal oslovit českou touhu po tom mít se „jako na Západě“ a idealizovanou vzpomínku na politický režim první republiky; díky svému politickému instinktu a vybudování klasické politické strany získal porevoluční transformační elán velké části společnosti na svou stranu. Transformace tak proběhla ve znamení Klausovy „české cesty“, „zhasnutí světel“ a tunelování — vítězství bezskrupulózního „mafiánského kapitalismu“ rozkrylo hloubku společenského úpadku způsobeného komunistickou normalizací, listopadovým revolučním nadšením pravděpodobně jen překrytého.

Havlovskou inteligenci tento vývoj patrně utvrdil v názoru, že politická soutěž, především v podání velkých politických stran, je jenom nástrojem špinavých intrik a politické manipulace sloužící k uspokojení mocenských a ekonomických zájmů určitých jedinců a skupin. Otřes z prosazení „špinavé (stranické) politiky“ u ní posílil kontrastní sebeidentifikaci se slušností a mravní čistotou; tato tendence pak oživila mravní manicheismus spočívající v základu havlovského dědictví: Boj proti komunistické diktatuře byl v Havlově porozumění bojem dobra proti zlu a života v pravdě proti životu ve lži — o důsledcích takového porozumění politickému zápasu a o jeho tradici v českých politických dějinách jsem tu psal dříve.

V zahraniční politice to znamenalo setrvání u schémat z doby studené války, ve vnitřní politice pokus o další uskutečňování ideje „nepolitické politiky“, tedy takového veřejného působení v obci, které nevstupuje do oficiálních mocenských struktur a snaží se uplatňovat vliv pouze mravním nárokem „pravdy“. Taková politika má své opodstatnění v boji proti diktátorskému režimu, nikoliv ovšem v demokracii, kterou nelze realizovat jako souboj dobra a zla a pravdy a lži, neboť je střetáváním různých zájmů a idejí, z nichž všechny jsou legitimní.

×
Diskuse
May 4, 2010 v 12.41
glosy a otázky
* Když jsem se v roce 1991 setkal po mnoha letech se svými spolužáky na abiturientském večírku, a vyslovil názor, že Klaus je pravicový bolševik, koukali se na mě jako na šílence. Opakovat to dnes by už byla téměř jen prázdná floskule.

* Politika: uvažme bez rozčilování, nakolik byl a nakolik nebyl odpor Charty politikou ve srovnání např. se Solidaritou. Kdo měl a neměl, má a nemá interpretační monopol vzhledem k Chartě? Existuje tu snad dokonce něco jako povinná úcta? V politice přece jde o zájmy, ideje bez zájmů nejsou idejemi. Common sense nelze pěstovat ani v posluchárně, ani na dvorečku. Toť ten gordický uzel „nepolitické politiky“. - Částečně na to sám v závěru odpovídáte.

* Kolonizace: Když už dnes i Jiří Pehe mluví o kolonizaci veřejného prostoru, patrně se ve společnosti cosi děje.

* V čem je havlovské dědictví opravdu občanské? A v čem spočívají jeho elitářské rysy?

* Terminologie: čím se liší diskurs od rétoriky?

* Vzdušný veřejný prostor: myslíte takový, „ve kterém se dá dýchat“, nebo něco jiného?

* Tip k četbě: František Šamalík, Ústava sevřená v protikladech restaurace. Praha, MDA 2008

* A jen na okraj: když už jsme u toho měnění jmen politických subjektů, rád bych opětovně vyjádřil své znechucení nad přejmenováním MDA z dělnické na demokratickou. Úvaha, která k tomu vedla, je poněkud velmi podivná. Patří snad také k "vyrovnávání se s minulostí"?
May 4, 2010 v 19.47
K Chartě myslím není třeba povinné úcty, neboť lze mít úctu nepovinnou - pokládám ji po jaru 1968 za další vrchol české politiky v druhé polovině století, právě schopnost spolupráce různých proudů v Chartě jakoby předurčila podobu listopadové revoluce (a právě rozpad společenského konsensu po Listopadu je počátkem naší krize, ale on asi nemohl nepřijít); navíc úroveň těch lidí je pro většinu současných politiků nedosažitelná, vždyť na prvních textech se podílel i Patočka! Ale i dnes, kdo opravdu za něco stojí, vyrůstal v 60. letech.

V čem je havlovské dědictví občanské - v té vůli být občanem, ve starosti o veřejné (člověk už ani nemůže napsat "o věci veřejné"...) a v přemýšlení o širších souvislostech, tedy ve snaze vyjít ze sebe ven. A v čem je elitářské - snad právě v opačném pohybu směrem k sobě, v tom narcistním ztotožnění mého přesvědčení a mého jednání s pravdou, přímo s pravdou dějin, to je vskutku nebezpečné, to Havla asi dovedlo až k té podpoře bushovských válek a k vůli stát se americkým satelitem (dopis Obamovi "Neopouštěj nás"), tam už se najednou nepřemýšlí.. A ano, je to nepolitické, je to krok zpět z otevřeného prostoru k hotovým pravdám a vzorcům jednání.

"Diskurs" myslím používám hodně široce, jako způsob vyjadřování, který ukazuje na způsob myšlení, někdy vlastně tím myslím celou ideologii. Rétorika je "méně", způsob vyjadřování, který nutně neukazuje na skutečný způsob myšlení, často je to právě naopak ("rétoriku" v politické souvislosti cítím jako něco téměř pokryteckého, jako hanlivé slovo).

"Vzdušný" prostor je samozřejmě obraz, aby nemusel být "prostorný prostor" nebo tak něco.. a kde je vzdušno, takže ty navrstvené stereotypy a tlaky nebudou dále plesnivět a vyvanou.

A "demokratickou" jsem zdědil, hlasování proběhlo loni, bylo to prý velmi dramatické, a těsné, zkrátka máme "demokratickou", to víte, pokrok nezastavíte.

Hezký večer
MO
May 5, 2010 v 18.36
Tohle je ovšem brilantně napsaný text!