Je 186 milionů velká cena?

Mojmír Vlašín

Je absurdní, že na konání motocyklových závodů v lesích za Brnem mají přispívat daňoví poplatníci. Ve skutečnosti by měl pořadatel platit městu odškodné za zátěž, kterou působí.

Už umístění autodromu svazarmovskou klikou do překrásných lesů Pohádky máje bylo zločinem. Foto Brno.cz

Závod mistrovství světa silničních motocyklů v Brně je ztrátový podnik. Bez podpory z veřejných rozpočtů se pořádání údajně prestižní akce nedá nadále udržet. Podle jednoho ze spolumajitelů Automotodromu dělá Velká cena obrovskou reklamu Brnu a České republice, a proto by na ni, podobně jako v jiných zemích, měly přispět veřejné rozpočty.

Naše noviny stojí v první linii boje za svobodnou novinařinu a lidská práva. Podpořte nás a přidejte se k nám!
×

A myslí to úplně vážně. Není mi ale jasné, proč by se měly stát, kraj i město podílet na sanaci krachujícího podniku, jehož devizami je především to, že se při závodech zcela zbytečně spálí tuny kvalitního benzínu, totálně se zde opije tlupa fanoušků především z německy mluvících zemí a obyvatelé města jsou zasaženi nadlimitním hlukem. Ale svítá na lepší časy: letos možná opilci nepřijedou, zadrží je koronáč.

První závod se jel na tak zvaném Masarykovu okruhu v Brně již roku 1930 a v roce 1949 se konala poprvé Velká cena Československé republiky. Od roku 1965 se Velká cena jezdila jako součást mistrovství světa. Jenže to byl úplně jiný okruh.

V roce 1987 byl uveden do provozu okruh nový, který byl tehdejší komunistickou a svazarmovskou klikou protiprávně zasazen do nádherných lesů Pohádky máje. S tímto faktem jsem se nikdy nesmířil.

Dalším faktem ovšem je, že v roce 2006 — na návrh ODS — vstoupilo město Brno do společnosti Automotodrom Brno a obdrželo pět procent akcií. Do té doby se závod konal v Brně, ale byl podporován státem. Od té doby začali organizátoři dojit také Brno.

Později byl založen spolek MOTO GP a pomocí něho se začal systematicky dojit i Jihomoravský kraj. Někdo má rád holky, jiný vdolky — přiznám se, že nemám rád takzvaný motosport. Každopádně nevím, proč by ho mělo město podporovat víc než šachy anebo kolovou.

Podle zatím známé dohody by měl zalistovací poplatek pro pořádání závodů za roky 2020 a 2021 činit dohromady sedm milionů eur (asi 186 milionů korun). Z toho by měl v příštím roce 85 milionů korun poskytnout stát. Ten má v rámci závodního víkendu dostat také exkluzivní mediální prostor, ale nejsem si jistý, zda taková propagace je vůbec přínosná.

Potřebuje stát takový mediální prostor? Na co? Aby sdělili veřejnosti, že v rámci opatření proti rozvratu klimatu nechá bezúčelně spálit tuny fosilních paliv? Anebo potřebuje mediální prostor pro to, aby ukázal, že závody se pojedou i bez diváků, tak jako se v Brně konal ohňostroj za totální mlhy a nikdo ho neviděl?

Co tedy proti těm motocyklovým závodům mám? Pokud by jezdili za svoje, a ne za peníze daňových poplatníků, pokud by jezdili potichu a nezamořovali hlukem a zplodinami část Brna, vlastně vůbec nic.

Každá zábava, která je celospolečensky škodlivá, by měla být zatížena daní. Speciálně zdaněny jsou cigarety, alkohol, v poslední době i hazard. Tak i z této škodlivé zábavy by se měla platit daň — motodrom by měl za konání Velké ceny platit Brnu odškodné. Je absurdní, že zatím stále ještě na tuto legraci přispívají štědře přispívají daňoví poplatníci.

    Diskuse