Žabka. Jak se rodí řetězec

Anna Voňavková

Společnost Penta nechce jen stavět letiště ve Vodochodech. Provozuje také síť potravinových prodejen Žabka, které fungují na principu frančízy: z původních majitelů obchodů dělá pouhé nájemníky. A na dodavatele jde zostra.

Zatímco třeba v sousedním Rakousku obliba lokálních vesnických obchůdků s rodinnou tradicí a povětšinou i s vlastní výrobou neklesá, u nás se po sametové revoluci ani nestačila rozšířit. Zastavila ji záplava super a hypermarketů. Konkurence ale vznikla už i těm, kteří v množství diskontních slev dokázali díky své poloze přežít.

Co všechno umí Penta

Skupina Penta Investments je v Česku známá především díky plánované výstavbě letiště Vodochody. Provozuje ale také maloobchodní síť oblíbených multifunkčních obchodů s potravinami Žabka. Koupě polské Žabky byla v květnu 2007 prvním obchodem, který Penta uskutečnila mimo Česko a Slovensko. V přepočtu za 3,7 miliardy korun získala osmnáct set obchodů po celém Polsku. Tam už Penta provozovala sázkovou kancelář Profesjonal a síť lékáren Dr. Max, která je největší lékárenskou sítí také u nás a na Slovensku. Skupina získala Žabku s jasným cílem: „První studie proveditelnosti k možné expanzi Žabky proběhnou v Česku a na Slovensku,“ vysvětlil tehdy investiční ředitel Penty Jozef Janov.

Rok po koupi, na začátku dubna 2008, byla otevřena první česká Žabka v pražské Maiselově ulici. Od Prahy 1 dostala vstřícné nájemné a otevření se účastnil také první náměstek primátora Blažek. Dnes, po dalších dvou letech, dosáhla už první stovky poboček. Ty najdeme nejen v Praze, ale také v Roudnici nad Labem, Liberci, Bakově nad Jizerou, Sedlčanech, Sokolově nebo třeba v Suchdole nad Lužnicí.

×