Strašák soudcokracie opět na scéně

Jiří Pehe

Ústavní soud je jediná soudní instituce, která se řídí „přirozeným právem“. Námitka, že jsou jeho rozhodnutí politická, neobstojí a ukazuje zásadní nepochopení nejen principů moderní demokracie, ale i našeho konkrétního ústavního uspořádání.

Ústavní soud České republiky vyhověl stížnosti invalidního důchodce, který si stěžoval, že současný systém výpočtu penzí diskriminuje lidi s vyššími příjmy. ÚS zrušil příslušné ustanovení zákona o důchodovém pojištění. Učinil tak s účinností od září 2011, aby poskytl politikům dostatek času na nalezení řešení.

Podle ÚS současný systém nebere dostatečně ohled na to, kolik lidé v životě vydělávali, a tím pádem i odváděli státu do penzijního systému. Do výpočtu výše důchodů se s použitím tzv. redukčních hranic zahrnuje jen určitá část příjmů. Zatímco politici, zejména nalevo od politického středu, argumentují, že takto nastavený systém je výrazem solidarity, ÚS usoudil, že jakkoliv je společenská solidarita potřebná, lidé s vysokými příjmy jsou u nás znevýhodněni příliš.

Reakce politiků a politických stran na rozhodnutí ÚS byly trojího druhu. Některé strany, zejména ODS a TOP 09, rozhodnutí opatrně přivítaly, jakkoliv někteří jejich představitelé vyjádřili obavy ohledně finančních dopadů na státní kasu. Rozhodnutí podle nich jen podtrhuje potřebu reformovat důchodový systém.

Někteří další pravicoví politici a komentátoři souhlasili s potřebou reformovat důchodový systém, který je prý neudržitelný a ve vztahu k bohatším lidem nespravedlivý. Zároveň ale kritizovali ÚS coby aktivistický.

×
Diskuse
TT
April 19, 2010 v 13.09
Ústavní soud bere chudým a dává bohatým
Sám koncept přirozeného práva je tak anachronický a nesmyslný, že snad nemá ani smysl, se tu o něm bavit. To co připadá „přirozené“ mě, je nepřirozené pro jiné. Totéž platí o tzv. „zdravém rozumu“. Ústavní soud by měl rozhodovat jen o souladu s ústavou a na rozdíl od „běžných“ soudů přísně pozitivisticky. Jenže u nás je to naopak.
A tak nesledujeme žádný zdravý rozum soudců, ale pouze to, co v Anglosaském právu nazývají aglomerací práv kapitálu. Tedy že bohatší a mocnější mají více práv než chudí a nemocní. Přestože v ústavě máme garantováno bezplatné zdravotnictví na základě veřejného pojištění (ZLPS čl. 31), ÚS schválil další poplatky. Přestože v ústavě není nic o právu na vysoký důchod, ÚS ho prosadil.
Můžeme tomu říkat zdravý rozum uplatněný bohatými právníky, které jmenovali bohatí prezidenti. Ale ve skutečnosti je to jen trapné.
April 19, 2010 v 14.55
u nás to není naopak
Možná máte pravdu. Ale i tehdy, je-li přirozené právo anachronismem, je třeba se o něm - právě proto - bavit. Ekvivalence přirozeného práva a zdravého rozumu je též anachronismem.
Vaše úvaha nese rysy myšlení "kladivem". Opírá se tedy o zdravý rozum - nebo o něco jiného?
To, že se nám něco nelíbí, přece neznamená, že o tom nebudeme přemýšlet.
Ústavní soud nic neprosadil.
TT
April 19, 2010 v 16.50
Ústavní soud je prostě nepřijatelně aktivistický. Zatímco v případě tzv. regulačních poplatků ve zdravotnictví se nechtěl vměšovat do reformních zákonů, najednou v případě důchodů tak činí. Přitom bylo osm soudců schopno slovo „bezplatné“ vykládat ve smyslu „platit málo a nerdousit“. Výklady soudců zabírají mnoho stránek, ale pro mě osobně bezplatné znamená něco jiného než laciné.
Podstatou článku 31 Základní listiny práv a svobod je, že každému, kdo přijde k lékaři, se dostane náležité péče a to bez dalších poplatků.
Naproti tomu čl. 30 hovoří o přiměřeném hmotném zabezpečení ve stáří. ÚS měl mít odvahu říci, že 13346 Kč není přiměřené hmotné zabezpečení, s čímž by jistě souhlasilo několik desítek tisíc lidí, kteří musí vyžít i s mnohem nižšími příjmy. Místo toho se ale ÚS aktivisticky odvolává na jakousi motivaci vyšších příjmových skupin platit sociální pojištění, o čemž ovšem v ústavě ani v listině není slova. Navíc restriktivní článek 41 jasně hovoří o tom, že sociálních práv je možno se dovolávat jen v rámci platné legislativy. A tady má čl. 30 mnohem slabší pozici než čl. 31.
Příspěvek v nezaměstnanosti (čl. 26, 3) je ve své nejvyšší úrovni nižší, než žalovaná částka, bude to snad další kauza pro ÚS?
ÚS dle mého funguje spíše protiústavně a do našeho už beztak špatně fungujícího práva zavádí jen další chaos. Zákony a ústava se tu mění v cár papíru, který si soudci mění podle toho, jak je to napadne, nebo jak by se komu zavděčili…

A pokud jde o přirozená práva, je to jen koncept osvícenského náboženství, které nemělo sílu přiznat, že tvoří práva pro novou třídu. Práva máme jen taková, jaká dokážeme ve společnosti prosadit – dohodnout se na nich. To zatím bohužel prakticky znamená, čím více peněz a moci, tím více práv.

Paheho úvaha, že politici a lidé prostě sklapnou podpatky po každém nesmyslu, který soudci vyhlásí, a pak tu bude ta pravá demokracie, je naivní. F.D. Roosevelt také pořád vymýšlel, jak obejít konzervativní nejvyšší soud, který mu zrušil třeba zákon zakazující dětskou práci (v Evropě tehdy platil již dobrých 70 let). Soudy jsou instituce jako každá jiná. Jejich rozhodnutí jsou platná do doby, než je nahradí rozhodnutí jiná...
April 20, 2010 v 13.37
Soudy jsou instituce jako každá jiná.

Soudy nejsou instituce jako každá jiná.

Problémem je právní myšlení, tj. nejen právní „kultura“ a nejen právní „vědomí“. To přehlíží i většina „odborníků“ ve společenských vědách.
Nakolik jsou právníci jakožto „odborníci“ a občané jakožto „neodborníci“ schopni a ochotni komunikovat? Právník se může spokojit svou „odborností“. Nakolik je pak dobrým právníkem? Občan si může vystačit poukazem na protispolečenské jednání právníka. Je už tím dobrým občanem? (Úlohou odborníků se dnes v BL zabýva Ilona Švihlíková: http://blisty.cz/2010/4/20/art52143.html.)

Hněv je namístě, ale poukaz na vysoké příjmy nemá sám o sobě příliš velkou analytickou hodnotu. Pokud nejdeme dál, zůstáváme v rovině buržoazního vědomí.

Klíčová otázka nezní: on (ona, oni) mi nerozumí. Zní: my si nerozumíme.
Kámen úrazu je vždycky v onom „zatím“.