Noviny nejsou jen byznys

Petr Nutil

Média by nám měla poskytovat co nejpřesnější zpětnou vazbu o okolním světě. Sledují-li primárně jiný cíl, přestávají sloužit svému účelu. Příkladem může být nedávno vydaný text v MF DNES, upozorňuje Petr Nutil.

„Co si zaslouží větší mediální pozornost? Vyjádření tohoto jedince? Nebo to, že se všichni muslimové od něj distancovali a silně odmítli jeho výrok?“ ptala se Eman Ghalebová v reakci na tenhle otvírák Mladé fronty DNES. Noviny mají jasno, zjevně. Tomu prvnímu věnovaly úvodní stranu, tomu druhému (nepřekvapivě) ne.

Čím vyšší zásah, tím vyšší zisk. A máloco je účinnější budič pozornosti než strach. Repro DR

Ale proč? Je to prosté. Protože emoce prodávají. Média se primárně zaměřují na témata výrazná, kontroverzní. Masově produkované mediální obsahy jsou v prvé řadě zbožím, cílem jejich produkce je zisk, a tak by na ně mělo být i nahlíženo. Čím vyšší zásah (čtenost, poslechovost, sledovanost), tím vyšší prodej. Jen máloco je přitom účinnější budič pozornosti než strach.

×