Indie a Pákistán se po letech vzájemně bombardovaly. Důvodem je opět Kašmír

František Kalenda

Napětí mezi Indií a Pákistánem minulý týden vyústilo až ve vzájemné letecké bombardování. Kromě historických příčin je na vině nejhorších střetů za dvacet let také současná politická situace obou v zemích včetně blížících se voleb v Indii.

Mezi Indií a Pákistánem dohasíná napětí. Alespoň se to zdá z posledního vývoje, kdy ustalo vzájemné ostřelování, a pákistánská strana oznámila obnovení vlakové spojení mezi oběma zeměmi i znovuotevření leteckého prostoru. Pákistán už předtím podnikl kroky k deeskalaci násilí, když v pátek propustil pilota letadla sestřeleného během indického náletu.

Střety mezi indickými bezpečnostními složkami a kašmírskými teroristy, z jejichž podpory Indie obviňuje Pákistán, však pokračují i nadále. Právě ty v minulých týdnech vyústily ve vůbec nejhorší vojenský konflikt od roku 1999, ve kterém se oba sousedi po sebevražedném útoku proti indickým policistům navzájem bombardovali. Při této příležitosti došlo k sestřelení několika letounů a zajetí indického pilota.

Nešťastné dělení

Nejnovější vojenskou konfrontaci mezi Indií a Pákistánem je možné přičíst na vrub několika faktorům. Prapůvod konfliktu je samozřejmě nutné hledat v překotném a nadmíru krvavém procesu ukončování koloniální nadvlády, které doprovázelo rozhodnutí rozdělit Britskou Indii do dvou samostatných států na základě náboženské příslušnosti.

Zatímco oblasti pod přímou britskou kontrolou skončily na jedné nebo druhé straně dle rozhodnutí rozhraničovacích komisí, v případě Kašmíru byl proces dělení složitější. Šlo totiž o tzv. knížecí stát, tedy území pod autokratickou kontrolou dědičného vládce, jenž pouze uznával svrchovanost britské koruny a vzdával se v její prospěch určitých pravomocí.

Tyto feudální domény měly mít podle britského plánu na rozdělení Indie alespoň teoreticky právo se samy rozhodnout, jestli se připojí k Indii, Pákistánu nebo zvolí cestu samostatnosti. Přičemž stát Džammú a Kašmír měl oproti stovkám jiných knížectví výjimečnou geografickou polohu, která jeho panovníkovi skutečně umožňovala relativně svobodnou volbu mezi oběma vznikajícími zeměmi.

Není pochyb o tom, že spojení s Pákistánem by bylo přirozenější, odpovídaly by mu kulturní vazby i čistě praktické ohledy na již existující dopravní spojení. Obyvatelé knížectví Džammú a Kašmír byli navíc ze tří čtvrtin muslimského vyznání, přestože na jeho historicky nesourodém území žila významná hinduistická a buddhistická menšina.

Knížectví však už od samotného vzniku v polovině 19. století vládli hinduističtí mahárádžové a ti se podle Británií nastavených podmínek rozdělení nemuseli ohlížet na přání jejich většinově muslimských poddaných. Což také nečinili — muslimové měli omezená práva v každodenním i politickém životě a přední reprezentanti jejich komunity seděli od konce 30. let ve vězení.

×