Srdce Petra Nečase

Pavel Šaradín

Změny ve vedení ODS nejsou nijak převratné, Petr Nečas, jeden z hlavních symbolů této strany, může pokračovat ve stávajícím směřování, anebo se vrátit ke starým Klausovým pořádkům.

Nástupem Petra Nečase se začalo hovořit o tom, že se ČSSD poněkud zkomplikovala kampaň, respektive negativní reklama, kterou vůči ODS vedla. Velmi často se argumentovalo tím, že do čela se dostal člověk, který se nezapletl do afér, nepodporuje žádné lobbistické prostředí, říká se mu dokonce „pan Čistý“. ČSSD tím ztratila přirozeného a čitelného soupeře, a musí hledat novou strategii, jak na ODS, píší některé deníky. Ovšem je třeba znovu opakovat, že vyměnit místopředsedu za předsedu není přece žádná velká změna. Naopak, kosmetická, nanejvýš symbolická.

Jedním z hlavních projevů volebních kampaní je jejich personifikace. Mnohdy se lépe uchopí nějaké téma prostřednictvím lídra, pokud se chceme vymezit vůči politickým soupeřům, pak nám to půjde lépe rovněž skrze opozičního lídra. Respektive se jej snažíme oslabovat. S tím už přišla v roce 2006 sociální demokracie a ukázat Mirka Topolánka jako zkorumpovaného, ne příliš moudrého a zároveň vypočítavého a odtrhnutého od problémů běžných občanů se ČSSD snažila celé volební období. Stačí vzpomenout billboardy, kde Marek Dalík vodí Mirka Topolánka jako loutku nebo na billboard obou pánů ve smokincích a s doutníky s textem „Vy umíte pracovat, my umíme vydělávat“. O tyto výhody měla prý sociální demokracie přijít a první dny po odstoupení předsedy ODS z voleb horko těžko hledala téma, jímž by Petra Nečase oslabila. Jak vidíme, nebylo nijak těžké s něčím takovým přijít, byť se nabízejí i jiné, více kreativní možnosti. Zvláště editoři v Mf Dnes se pokoušeli navodit dojem, že je ČSSD z rošády ve vedení ODS bezradná.

×