Škoda Auto chce zavést povinnou práci o víkendech, odbory se brání
Petra DvořákováŠkoda Auto prodává rekordní počet aut, nestíhá je ale vyrábět. Chce proto zavést nový systém směn, díky němuž by všichni zaměstnanci občas pracovali i o víkendu. Odbory požadují, aby práce o víkendu byla dobrovolná.
Jako smetí hozené na zem. Tak podle předsedy Podnikové rady Škoda Auto Jaroslava Povšíka vypadá nabídka, kterou vedení nejziskovější české firmy představilo odborům na zahájeném kolektivním vyjednávání. Hlavním předmětem sporu mezi odbory a Škodou Auto je práce o víkendech.
Automobilka letos dosahuje rekordů, co se týče počtu vyrobených aut, a s tím i historicky nejvyšších zisků. Přesto poptávce nestíhá vyhovět. Chce proto v závodech v Mladé Boleslavi i ve Vrchlabí zavést šestnáctisměnný provoz. V důsledku by všichni pracovníci čas od času pracovali i v pátek v noci nebo v sobotu a volno by si vybrali během týdne. Odbory ale nejen kvůli rodinnému životu zaměstnanců požadují, aby byla práce o víkendu dobrovolná.
Na pracovní soboty už před rokem přistoupily odbory v závodu Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. V nejmladším výrobním provozu funguje osmnáctisměnný systém, díky němuž prý mají zaměstnanci volno celý víkend pouze jednou za třináct týdnů. „Po roce vidíme, jak hrozný je to model, jak velkou zátěží je pro celé rodiny, a právě i pro děti našich zaměstnankyň a zaměstnanců,“ komentoval ve Škodováckém odboráři předseda kvasinských odborů Martin Lustyk.