Obyvatelé další obce odmítli rozšíření vodochodského letiště

Jakub Patočka

Slovenská predátorská investiční společnost Penta by chtěla z vodochodského letiště udělat konkurenci Ruzyně. Místní lidé to nehodlají připustit. Seriál místních referend pokračoval včera v Máslovicích opět jednoznačně zamítavým verdiktem.

Agentura Mediafax dnes informovala o tom, že obyvatelé Máslovic se ve včerejším referendu jasně vyslovili proti záměrům na rozšíření letiště ve Vodochodech. Podle starostky Vladimíry Sýkorové (bezpartijní) bylo proti modernizaci letiště 89,65 procenta oprávněných voličů.

Máslovice jsou po Chvatěrubech, Zlončicích a Panenských Břežanech čtvrtou obcí, která vynesla jednoznačně odmítavý verdikt.

Radnice navíc dostala od svých občanů mandát k tomu, aby hatila plány investora. „V referendu jsme se ptali i na to, zda si lidé přejí, aby zastupitelstvo učinilo veškeré možné právní kroky, které by rozšíření letiště zabránily. Odpověď  'ano' přitom na hlasovacím lístku označilo 86,89 procenta občanů," uvedla Sýkorová.

Lidového hlasování se zúčastnilo 59,44 procenta oprávněných voličů. Referendum je tak platné a pro máslovické zastupitelstvo závazné.

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se hovoří již několik let. Zprovoznění letiště, které by mělo podle slovenských investorů konkurovat ruzyňskému letišti, se původně plánovalo na přelom let 2012 až 2013.

Vodochodští počítají s tím, že by prostorami letiště ročně prošlo kolem 3,5 milionu lidí, tedy skoro třetina počtu z Ruzyně. Těmi by měli být vesměs klienti nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Investor počítá s tím, že by letiště odbavilo denně zhruba padesát letadel. Přilákat by je podle plánů Penty měly hlavně nízké poplatky.

Okolní obce se proti záměru ostře postavily, jejich obyvatelé se obávají zejména hluku. Modernizaci letiště se radnice dotčených obcí pokusily zabránit nejprve tím, že odmítly prodat pozemky, bez kterých by se rozšíření letiště jevilo jako nemyslitelné. Penta však nyní tvrdí, že pozemky nepotřebuje.

Investor nyní doplňuje studii o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). V případě, že by se ministerstvo životního prostředí nepostavilo proti investičnímu záměru, následovat by mělo územní a stavební řízení.

Podle právního zástupce postižených obcí Luďka Šikoly by se obcím mělo podařit záměru zabránit v územním řízení. Je přesvědčen, že Krajská hygienická stanice musí vydat záporné stanovisko k záměru zejména kvůli již dnes překročeným hlukovým limitům v Panenských Břežanech a v Dolanech.

Upozorňuje rovněž na další rizika: „Když letadlo spadne, může se strefit rovnou do rafinérie v Kralupech. Emisní limity se také nemohou vejít do normy, ale především to podle mne musí skončit na limitech hluku. Hlukovou studii se sice Penta pro potřeby studie o vlivu stavby na životní prostředí zmanipulovala, je totiž úplně vyloučené, aby jim to při správné metodice mohlo vyjít.“

Zákon umožňuje dotčeným obcím, aby se v rámci územního řízení k záměru ještě před vydáním rozhodnutí vyjádřily. Rozhodovat bude úřad v Klecanech a podle Šikoly lze očekávat spory už o to, které obec mají právo se řízení účastnit. O výsledku řízení, bude-li probíhat v souladu se zákonem, ale nepochybuje.