Lidé proti Pentě: v referendech odmítli rozšíření letiště

Jakub Patočka

Slovenská investiční společnost Penta usiluje o rozšíření letiště ve Vodochodech na druhé velké letiště pro Prahu. Místní lidé jsou ostře proti. Včera rozšíření odmítli lidé ve dvou okolních obcích v referendech rozhodnou většinou.

Občané Chvatěrub a Zlončic odmítli v pátek večer v místním referendu rozšiřování nedalekého letiště Aero Vodochody. Agentuře Mediafax to v sobotu řekli starostové Chvatěrub František Derfl a Zlončic Jiří Louček.

„Na otázku, jestli souhlasí s tím, aby zastupitelé obce podnikli všechny dostupné právní kroky, které by zabránily rozšíření letiště, odpovědělo 207 lidí ano a 8 ne," uvedl Derfl.

Na druhou otázku, tedy zda lidé souhlasí s rozšířením letiště Vodochody na veřejné mezinárodní letiště, odpovědělo podle Derfla šest lidí ano a 209 ne.

Referenda se zúčastnilo celkem 217 z 376 oprávněných voličů. Účast dosáhla 57,17 procenta, což znamená, že referendum je platné a závazné. Platných hlasů bylo 215.

V pátek se referendum konalo také ve Zlončicích, kde občané rozšíření rovněž odmítli. Z 329 oprávněných voličů hlasovalo 211 občanů, takže účast byla 64%, platných hlasovacích lístků bylo 210.

Podle 208 lidí mají Zlončice podniknout dostupné kroky, aby obec zabránila rozšíření letiště, pouze dva voliči si přáli opak. S rozšířením letiště nesouhlasí 200 občanů, 5 je pro a 5 nezaškrtlo žádnou možnost na lístku.

Referenda budou v obcích okolo letiště pokračovat až do března. Starostové chtějí od lidí získat podporu proti letišti. Obávají se totiž, že při jeho rozšíření sníží kvalitu života v okolních obcích a znehodnotí domy. Lidé se obávají dopravních kolapsů, zvýšené hladiny hluku a znečištěného ovzduší.

Rozšíření letiště plánuje slovenská investiční společnost Penta Investments. Ta chce do modernizace letiště, které má konkurovat Ruzyni, investovat tři miliardy korun a počítá s tím, že ročně odbaví tři a půl milionu cestujících.

Společnost se hodlá orientovat především na nízkonákladové aerolinky a plný provoz plánuje spustit na přelomu let 2012—2013.

V cestě výstavbě letiště nyní stojí Ministerstvo životního prostředí, které teprve bude posuzovat hodnocení vlivů na životní prostředí, a předevší okolní obce, jež vlastní některé pozemky nezbytné pro rozšíření letiště.

Podle starostky Máslovic Vladimíry Sýkorové vadí obcím hlavně rozšíření letiště a následný nárůst hluku. „Velkou připomínkou samozřejmě bylo zvýšení hluku v celé oblasti, enormní zatížení silniční dopravy bylo velkým argumentem mnoha obcí, no a velkým nebezpečím je blízkost Petrochemických závodů v Kralupech," řekla.

Obci Vodochody patří v areálu letiště přes tisíc čtverečních metrů. Další parcely na letišti patří právě Máslovicím a Postřižínu; i jejich obyvatelé mezinárodní letiště odmítají.

Penta se bez souhlasu místních obcí neobejde. Z tématu se tak může také stát zásadní motiv místních komunálních voleb a Penta je může dostat do stejné situace, do níž před časem uvedla Letiště Praha. Státní firma musela právě Pentě zaplatit za pozemky pro chystanou čtvrtou přistávací dráhu v Ruzyni čtyři miliardy korun.

Otázka je, zda obce vůbec budou o prodeji pozemků ochotny vyjednávat. Další místní referenda se budou konat v Panenských Břežanech, v Bášti a v Máslovicích v druhé polovině března.

Další informace:

Mediafax Občané Chvatěrub a Zlončic odmítli rozšíření letiště Aero Vodochody

Letectví Obce nechtějí prodat pozemky pro letiště ve Vodochodech

Regiony24.cz Obce brojí proti rozšíření letiště Vodochody

Občanská iniciativa Stop Letišti Vodochody

    Diskuse
    IJ
    February 14, 2010 v 10.50
    A co my ostatní, co nejsme z Máslovic, Postřižína, Chvatěrub či Zlončic? Potřebujeme další letiště v Praze? A komu vlastně takové letiště prospěje? Anebo je nám to jedno?