Mezi úzkými rty
Ondřej VaculíkRušení železničních tratí je, byť by se zdálo ekonomicky výhodné, nevratnou škodou páchanou na lidském díle, které má svůj velký smysl.
Marek Tomek výstižně popsal způsob, jímž se cestující, povětšině vinou Českých drah, nenápadně loučí s pravidelnou osobní dopravou na některých regionálních tratích, často ale i s tratěmi samými. Způsob zániku popsal na příkladu jiné služby, hospodské: Nejprve točit podměrečné pivo, pak je zdražit, zmenšit porce jídla, zdražit je, pak pro malý zájem přestat vařit, a až nechodí skoro nikdo, hospodu zavřít. Což je logické, přeci se nebudete trápit v prodělečné hospodě.
Tak také České dráhy mají k ukončení provozu na místní dráze vlastně dost pádných důvodů: Řečeno s nadsázkou — má smysl kvůli čtyřem párům vlaků denně držet koleje lesklé? Podobnou otázku si klade i krajská rada: Má smysl dotovat (a u Českých drah objednávat) provoz na regionální trati, když už stejně nezajišťuje dopravní obslužnost v přijatelném rozsahu? Pochopitelně, při zhruba pětadvacetiprocentní dopravní schopnosti nemá smysl vláčet po trati poloprázdný motorák, protože lidé stejně musí z pětasedmdesáti procent jezdit jinak. A kdo má možnost přizpůsobit své cestování tak ubohému jízdnímu řádu? — Několik důchodců a pár turistů. Jen blázen by takový provoz obhajoval.